Gå til hoved-indhold
Broskraberen.dk fra Bogense sejler med i denne weekend i Kertemindes Big Boat Challenge. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Broskraberen.dk fra Bogense sejler med i denne weekend i Kertemindes Big Boat Challenge. Foto: Troels Lykke

Broskraberen.dk drømmer om et nyt storsejl

Den 12 ton Broskraberen.dks ejere Ulrik Meyer Nielsen og Kim Asmussen håber på et nyt storsejl, men det koster 150.000 kroner. Jesper Bank hjælper besætningen til træning.

Af Troels Lykke |

Jesper Bank fra Elvstrøm Sails har også været om bord på den 23 år gamle båd under træning sidste år, for at komme med tekniske og praktiske input. Han kom også for at inspicere sejlgardaroben, der ikke er af nyeste dato.

Storsejlet på 120 kvadratmeter er således otte år gammelt, men et nyt koster 150.000 kroner.

-Det køber vi til efteråret, i år har vi købt en ny Elvstrøm-fok, siger 29-årige Ulrik Meyer Nielsen, der ejer båden sammen med den et år ældre Kim Brodersen.

Jesper Bank om bord

Om at have Jesper Bank om bord til flere træningssessioner, siger han:

-Vi er jo bare nogle stille fynboer og der passer Jesper Bank godt ind, han er hyggelig, første gang sagde Jesper til os, hvorfor han skulle komme, for vi havde jo gode manøvre, men han er jo kommet med en del input til manøvre og trim, som han selv brugte under America’s Cup.

Ulrik Meyer Nielsen har nu sejlet på Broskraberen i 20 år, han startede som maskot da han var ni år, dengang sejlede han med i Fyn Cup og har gjort det næsten hvert år lige siden. I 2008 købte han båden med sin ven fra Optimistjollen og Ynglingen, Kim Asmussen.

-Det var en barnedrøm, der gik i opfyldelse, jeg har som barn lavet tegninger af båden i skolen og den dag jeg slipper Broskraberen igen, der bliver det med tåre i øjnene, siger Ulrik Meyer Nielsen, der styrer båden, der er med almindelig rorpind, trods dens over 20 meters længde.

-Den er dejlig at styre, som en stor jolle, den kan næsten vende om kølen, hvis jeg virkelig skubber til rorpinden, så skal man holde godt fast for ikke at falde ude agter, siger han til BådNyt.

På kryds sejler båden næsten 10 knob og den er bedst i hård luft og i hård luft på læns har den før sejlet 25 knob, har fynboen oplevet.

Tung i forhold til modstandere

-I let luft er den for tung i forhold til de mere moderne IRC-både som Big Challenge i Svendborg og flere større tyske både. Vi måler også mindre på IRC end den anden gamle danske broskraber, X-One (Firstmarine, red.) Det er alle både vi skal møde i Big Boat Challenge i Kerteminde, det ser vi meget frem til, siger sejleren.

Til dagligt er det Ulriks far, Poul Erik Nielsen, havnefogde og stævneleder for Palby Fyn Cup, som passer og plejer båden, om sommeren bruger han let 8-10 timer om ugen.

-Min far er bådsmand, han spartler og fikser små reparationer og sørger for tilmeldinger til sejladsen og kører regnskab, vi kører båden via et selskab, det koster os 100.000 kroner at drive om året, så vi leder stadig efter en hovedsponsor, som båden kan blive opkaldt efter.

Reklame virker

Dengang båden hed Buksesnedkeren der var der en Gallup-undersøgelse der viste at 80 procent kendte båden, mens kun 60 procent kendte selve firmaet bag, så et bådsponsorat virker, siger Ulrik Meyer Nielsen, der til dagligt er selvstændig tømmer, gift og far to børn og to andre sammenbragte.

Læs hele artiklen i BådNyt på gaden

Motor
content-loader
content-loader
content-loader