Gå til hoved-indhold
Modesty er bygget i Norge i 1967, til dagligt ligger hun i Langelinjehavnen.Kort Nyt
Modesty er bygget i Norge i 1967, til dagligt ligger hun i Langelinjehavnen.

Smuk velholdt motorbåd fra Langelinje

Den 42-årige arkitekt, Anders Rugaard, kom i 2007 ind i motorbådssejlads på den hårde måde. Københavneren købte nemlig i det år, en misligholdt motorbåd, der krævede meget istandsættelse.

 

Af Troels Lykke |

Båden, der er bygget i 1967, blev efter en prøvesejlads på Väneren, Sverige, kørt hjem på en lastbil efter han havde betalt 57.000 kroner. Et skrog, der havde set bedre dage, lakken var skallet af mange steder og båden i mahogni var utæt.  

Herefter besluttede han, at båden skulle sættes i stand de næste fem år i en kold hal på Amager, hvor der weekend efter weekend er arbejdet i en termokedeldragt og med hue og handsker på. Det skriver BådNyt på gaden.

Hustruen Anja Kiersgaard hjælper også til, hun har selv har en ældre, flot istandsat BB-11 sejlbåd, som blev udstillet på Både i Bella i år.

Fem vintre til renovering

Om arbejdsprocessen siger Anders Rugaard til BådNyt:

-Første år i vinteren 2007-2008 skrabede vi bunden fri for maling og kalfatrede, tætnede vi bunden ind mellem plankerne, det gjorde vi med bomuld, der blev banket op med et kalfatrejern. Mit mål var at båden først skulle være tæt og den blev overraskende tæt. Det var godt at se, at ens arbejde bar frugt.

Næste vinter var det styrbord fribord, hvor han tog alle noder ud og kalfatrede og året efter bagbord fribord, som dermed også blev tæt.

Denne vinter går med at gøre dækket tørt og flot, hvor lakken skrabes væk og en fugemasse derefter lægges mellem dæksplankerne i mahogni. Derefter giver ægteparret dækket otte gange lak.

-Vi regner med at det gør dækket tørt, det skal fikses i år, for hidtil har dækket været utæt, især agter hvor dobbeltkøjen er. Når solen om sommeren har skinnet trækker træet sig sammen og derefter er dækket utæt, men efter regn i tre-fire dage bliver dækket igen tæt, forklarer Anders Rugaard, der holder meget af processen med at gøre båden flot.

-Målet var at købe en brugt båd, hvor man skulle sætte den i stand og vi har opdaget mange ting, der skulle laves undervejs. Den har været våd flere steder og vi har opdaget flere forskellige svampetyper i båden, men nu er båden snart tør.

Og at gå weekend efter weekend om vinteren og fikse båden, passer ham fint.

-Det er vidunderligt, at have noget at bruge sin krop til, når man til dagligt sidder stille og arbejder, man får hovedet væk, bådrenovering er et positivt stressmiddel. Det har sit eget liv man ikke kan påvirke, siger Anders Rugaard.

Næste vinter skal der arbejdes på rufsiderne og fjernes 15-20 år gammel lak og alle vinduerne skal fikses. I vinteren 2012/2013 mangler der kun at få skiftet ruftaget.

-Så er renoveringen slut, vi startede fra bunden og sluttede på toppen og det var planen og derefter kan den vedligeholdes på få weekender hvert år med slibning og lakering, siger sejleren, der i øvrigt også har renoveret kahytten indvendig og blandt andet malet ruffet hvidt.

Går efter ’Skruen’

Da vi spørger ham om han går efter prisen ’Skruen’, som Dansk Forening for Ældre Lystfartøjer uddeler hvert år, er svaret klart:

-Ja, jeg vil sætte Modesty til vurdering om 3-4 år, og jeg håber da på at få ’Skruen’, for at have præsteret en god renovering og at vi har været med til at bevare en kulturarv, som båden jo er, siger Anders Rugaard, der i år glæder sig til at sejle i den fire ton båd, der sejler syv knob på toppen med en Volvo Penta på 68 hk. Læs hele artiklen i BådNyt.

”Modesty”

Konstruktør                                  ukendt

Bygget i Norge i 1967, dobbeltruffet motorbåd

Længde                                          9,2 m

Bredde                                           2,35 m

Dybgang                                        0,8 m

Motor         Volvo Penta MD 19, 68 hk

Topfart                                           7 knob

Vægt                                               4 ton

Antal køjer                                    4 styk

Materialer                                     mahogni og fyr

Brugtpris 2007                             57.000 kr.

Ses på www.dfael.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader