Gå til hoved-indhold
Er nye bådtyper nok, eller skal der mere til at redde sejlsporten i OL? Collage: Katrine BertelsenKapsejlads
Er nye bådtyper nok, eller skal der mere til at redde sejlsporten i OL? Collage: Katrine Bertelsen

Lorenzen: OL reddet, eller...?

Sejlsportens magtfulde elite besluttede i weekenden, hvilke bådtyper der skal sejles i ved OL i 2016 i Rio de Janeiro, Brasilien. Men redder det sejlsporten ?

Af Morten Lorenzen |

ISAF´s halvårsmøde i St. Petersborg blev præcis så dramatisk som forventet. De mange delegerede knoklede nat og dag på at skabe enighed om de vigtige bådvalg til OL i 2016. Ekspert kommitterne kom med deres input.

Topledelsen i Executive kommitteen afviste endnu engang eksperterne, og ville gå deres egne veje. Men til sidst besluttede den øverste politiske myndighed, ISAF Council hvilke bådtyper der skal sejles i.

Udgangspunktet er og var, at IOC har givet sejlsporten 10 medaljer at sejle om i 2016 – og samtidig meddelt ISAF, at de skal forny sig, og sikre at sejlsporten bliver mere medie- og publikumsvenlig.

Det har fået eksperterne til at skændes så det brager i diverse kommiteer i ISAF, og i weekenden blev ISAF´s interne uenighed udstillet til fulde, men til sidst blev kompromiset at køl-bådene (Star og Elliott) er ude.

Hvad skal der sejles i?

De ti OL klasser til OL i 2016 bliver:

  • Windsurfer/Kitesurfer - M & K – (skal evalueres)
  • En person Jolle (letvægt) – M/Laser – K/Laser Radial
  • En person Jolle (tung) – M – Finn
  • Skiff – M – 49´er
  • Skiff – K – (skal evalueres, måske 29´er)
  • To personers jolle – M & K – 470
  • To personers Multihull – Mixed – (skal evalueres, måske Tornado eller Hobie)

Skal evalueres betyder, at der skal gennemføres test-sejladser inden man endeligt beslutter hvilket fabrikat der skal sejles i.

Det mest interessante er her, at Multihull er tilbage på OL programmet, efter skammeligt at være blevet skrottet efter OL i Kina. Der er altså ikke Multihull med i London.

Det ironiske i dette valg, er at ISAF efter 2008 i Kina vandt en meget prestigefuld TV pris, som det forbund der havde den bedste TV dækning af deres event.

Hele denne filmproduktion som man vandt prisen på, var baseret på Tornado-sejladser, med fart, drama og aktion – og kort tid efter valgte politikerne at smide multihull på OL-porten.

Nu er de tilbage, men om det bliver Tornado, Hobie Cat eller en helt tredje bådtype skal en evalueringsproces afgøre. Men at det bliver mixed besætning, altså én kvinde og én mand ombord, er sikkert.

At kvinderne får sin Skiff jolle var forudsigeligt, og mon ikke at 49´erens lillesøster 29´eren bliver valgt. Også her skal en evalueringsprocess afgøre valget.

Mange har ønsket Kitesurfere på programmet, og de får nu en chance for via evalueringsevents, at blive målt og vejet op imod Windsurfing – det bliver altså enten Surf eller Kite – men ikke begge dele.

Lidt overraskende overlevede de to tusse gamle klasser, Finn-jolle og 470-jollen. Det kan overraske, men udbredelsen af disse to jolle-typer er meget stor, og deres lobby arbejde er legendarisk.

STAR klassen er ude, eller er den?

Af mange døbt ”konge-klassen” – STAR båden – er nu dømt ude af OL. Eller er den. To gange tidligere har STAR klassen mistet sin OL-status, men begge gange lykkedes det for den store STAR ”mafia” at få kæmpet sig tilbage.

At OL i 2016 skal sejles i Brasilien, som de seneste mange år har domineret STAR klassen, betyder i hvert fald at alle sejl vil blive sat for at overbevise IOC om at sejlsport skal have endnu en medalje med til OL, således at STAR båden kan deltage – det er i positivt fald så anden gang at STAR mafiaen lykkes med at få IOC til at indsætte en ekstra disciplin/medalje. Uhørt, tja – ”money talks, bullshit walks”.

Matchrace er ude, eller…?

ISAF´s beslutning om at fjerne kølbåde fra OL programmet, betyder at Elliott´en er væk, og dermed også kvindernes Match Race-disciplin som vi kender den, og som vi skal se for første OG sidste gang ved OL i London.

Det kommer ikke bag på mig, at ISAF valgte match race fra, eftersom en meget stor del at politikerne i ISAF ikke bryder sig om disciplinen. Og det arbejde der er gjort eller ikke gjort for match race i olympisk sammenhæng, kan vist diskuteres i uendelighed.

Til tider har det været ret pinligt, ikke mindst i Danmark. Og vi havde ellers historikken til at gøre en god figur og styre processen. Men sådan blev det ikke, og nu er pigernes match race dømt ude, næsten inden det kom i gang.

Men Match Race kan komme igen, idet match race er et format og ikke bundet til en bådtype. Kunne man forestille sig, at finalen i flere discipliner blev afgjort i en match race finale via eliminering – ja, jeg kunne godt se det for mig, og det ville i hvert fald være nytænkning.

Hvad nu ISAF?

Nu er de svære kompromiser og valg blevet taget, og tilbage står de ekstremt vigtige valg omkring formater og måder der skal sejles på. Det skal besluttes på ISAF´s årsmøde til November.

Og det er her, at ISAF kan gøre en forskel. Det er også her vi vil se om ISAF virkelig har forstået meldingerne fra Olympic Committee og IOC, om at sporten skal forny sig.

Man kan frygte at budskabet ikke er helt forstået, men omvendt må vi håbe på at bl.a Dansk Sejlunion kan komme med forslag til, hvordan formaterne kan ændres, så publikum og medierne kan forstå hvad der foregår.

Der skal altså arbejdes hårdt på de indre linier i sejlunionerne verden over. For klokken er fem minutter i tolv, og mens nogen synes at de vigtigste valg er ovre nu hvor bådtyperne er valgt, så mener jeg, at de allervigtigste valg står foran os – bådtypen er relativt ligegyldigt, det er formaterne der tæller. 

Læs Morten´s blog´s her: www.minbaad.dk/morten-lorenzen

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader