Ekspert: Din VHF er OK
I forbindelse med vores artikel om nye VHF normer har der været en del spørgsmål. VHF-ekspert Mogens Larsen har taget sig tid til at svare og præcisere reglerne.
En artikel om VHF-radioer og nye normer, som vi skrev for en uge siden, forvirrede en del. Mogens Larsen, der leder VHF-skolen, besvarer her nogle af spørgsmålene.
Mogens skriver:
En læser spørger om en RO 4700 eller 4800 lever op til kravene - og ja, det gør den. Den er gennemtestet og lever op til de krav der sættes fra myndighederne. Den er CE mærket. Denne radio er den mest solgte radio i Danmark.
Dokumentation for, at radioen overholder normerne kan fås ved henvendelse til Furuno.
Godkendelse og CE-mærkning
Og det er netop der vi skal hen. Tidligere skulle en radio være godkendt af Telestyrelsen, det skal den ikke længere. Nu skal den opfylde "de fælles Europæiske normer" og være CE mærket. Forøvrigt slet ikke så nyt endda!
Det er helt korrekt at en lystsejler ikke er radiopligtig – men udstyret skal helt bestemt leve op til de krav der er sat internationalt. Det skal være CE mærket, og det er et krav for såvel erhvervs- som fritidssejlere.
Erhverv
Erhvervs skibe er radiopligtige, hvilket medfører at de skal have VHF med DSC i havområde A1, og at de skal have en radioekspedient ombord, der som minimum har et ROC certfikat - eller større. Udover det skal skibet have andet udstyr ombord, så som EPIRB og SART.
Her findes der helt klare regler for hvad og hvor meget der skal være ombord, og her foretager Søfartssyrelsen skibssyn.
Links: