Gå til hoved-indhold
En computer animering af Wally//Otto – læg mærke til gæstepladserne agter.Kapsejlads
En computer animering af Wally//Otto – læg mærke til gæstepladserne agter.

Lorenzen: Wallys nye ”Pure Racing” one-design

Under Maxi Yacht Rolex Cup på Sardinien i sidste uge, benyttede Wally lejligheden til at introducere et ny one-design racer koncept, Wally//Otto.

Af morten Lorenzen |

Sidste onsdags blog handlede om vores start på Mini Maxi verdensmesterskabet på Sardinien. Det blev en fantastisk uge, med al slags vejr, og kammeratligt samvær i døgnets 24 timer. Solen stod højt, og sejladserne var præcist som lovet i brochuren: Spændende, varme, intense og krævende.

Vores eget team ombord på Swan 60´eren ”Vertical Smile” knoklede det bedste vi havde lært, og til tider gik det rigtig godt, men enkelte fejl blev straffet hårdt i det stærke felt, og vi måtte til sidst tage til takke med en 15. Plads.

Havde vi sejlet optimalt og leveret vores ypperste, kunne vi måske maksimalt have nået en 12 plads. Vores rating-mål er hårdt sat, og vi kan ganske enkelt ikke hamle op med de rene kapsejladsmaskiner som ”RAN”, ”Alegra” og Schockwave” for bare at nævne nogle stykker.

Men sådan er livet i Mini Maxi klassen, og vi klager ikke. Det har været en stor uge for os alle, og vi markerede os fint med en række flotte starter og manøvrer, som sad i skabet. Og på aftenbanerne var ingen i tvivl om hvem ”Vertical Smile” er ;-)

Andre danskere nød stor succes, ”Y3K” med Radich som taktiker og Erik, Heine og Martin i crewet vandt Maxi Worlds for imponerende 3. gang – næsten-danskeren Bouwe Bekking og ”landmanden” Dolmer vandt også i Super Maxi klassen i den nye 112 fod store ”Nilaya”, mens Køstner og Neergaard ombord på irske ”Whisper”, måtte nøjes med en sekundær placering. Mange danske sejlere var i Porto Cervo, og de satte klart deres signaturer på og udenfor banerne.

Wally//Otto introduceret

Med 46 Super Yacht ejere i Porto Cervo, valgte Wally at introducere deres nye ”Pure Racing” koncept i Yacht Club Costa Smeralda. Et passende sted at promovere en 80 fods kapsejlads maskine, med nogle interessante perspektiver.

Wally konceptet har til dato været, at producere fantastiske Super Yachts under begrebet Cruiser og Cruiser/Racer. De imponerende futuristisk designede både fra 80 til 148 fod får selv ikke-sejlere til at nikke anerkendende.

Deres skarpe, minimalistiske design og ikke mindst rene dækslayout, har vendt op og ned på måden man opfatter en sejlbåd på. De har skabt en helt ny genre, en Wally-stil og mange værfter kopierer nu Wally.

Til race eller cruise

Flere af ejerne fra de store Cruiser/Racer Wally´er har ønsket at sejle mere dedikeret kapsejlads, hvor man udelukker noget af komforten, og til gengæld kan kapsejle kompromisløst.

I vanlig Wally stil, har stifteren Luca Bassani så gennemtænkt et nyt koncept der introducere et one-design kapsejladskoncept. Konceptet er dog lavet så der er en større brugsværdi på Wally//Otto.

Ved få kunstgreb kan kapsejleren konverteres til en day-cruiser, og ønsker man at cruise på længere ture, kan moduler indsættes med kahytter og sofa-afsnit. Ret smart og givetvis noget som har en fremtid, ikke kun i 80 fods klassen.

Ren kulfiber

Wally//Otto er som navnet antyder 80 fod lang. Der er tale om en ren kulfiber konstruktion, men uden bovspryd. I stedet er forstaget flyttet ti fod tilbage, så man opnår samme fordel som med bovspryd, og i tillæg får man lidt ekstra vandlinie.

Formålet med dette nye koncept er som sagt, at tilbyde ejeren et rent kapsejlads koncept i one-design både. Altså ikke noget med handicap og rating systemer. Samtidig vil man begrænse antallet af sejl ombord, og båden skal også sejles af maksimalt 10 personer, hvilket givetvis vil begrænse omkostningerne.

Klassen bliver ejerstyret, som vi har set det med Farr 40 og Wally Maxi Class, og Wally vil sørge for en en aktiv kapsejladssæson med store sponsorer og aktiv klasse ledelse.

Alinghi vil være med

Under introduktionen gjorde Luca Bassani det klart, at man gik ikke i gang med bygningen af bådene, før fire ejere har skrevet kontrakt. Meget belejligt var Brad Butterworth (måske verdens dyreste taktiker) tilstede, og han gjorde klart at hans chef, Alinghi bossen Ernesto Bertarelli var klar til at skrive kontrakt, hvis tre andre også var det.

Skal man tyde stemningen ved after-party´et, så får de det på plads inden længe. Jeg talte med Luca lidt senere på ugen, og han var sikker på tre kontrakter allerede, så mon ikke den fjerde kommer også? Planen er at introducere klassen til påsken 2013 til Palma Vela på Mallorca. Et ambitiøst projekt, må man sige.

Pris…

Vel, det er jo en Super Yacht Racer, så de første fire både sælges for den nette sum af 4,5 millioner Euro, uden sejl og instrumenter. Så en sejlklar pris ligger nok omkring 5-5.2 mio Euro, ca. 38 millioner danske kroner. Hvad prisen bliver for de efterfølgende både er ikke klart, men de bliver dyrere. 

De første fire ejere får også stor indflydelse på klassens regler og aktiviteter.

Med begrænset antal sejl og en relativ lille besætning, kan ejerne se frem til betydelig færre udgifter, end de udskrivninger de har i dag, når de sejler Wally Cruiser/Racer eller andre kompromis´er som man ser blandt Maxi´erne.

Koncept

Udover det rene ”Pure Racing” koncept, med one-design kapsejlads, så planlægger Wally en større kapsejlads kalender i middelhavet og i Caribien for klassen, ligesom man vil introducere management-pakker og logistik-løsninger til ejerne.

For at sikre en bedre udnyttelse af båden, og ikke mindst skabe en mulig ”pensionist” tilværelse, så har man udviklet nogle smarte moduler, som i den lette udgave kan ændre båden fra ren kapsejladsmaskine til en smart day-cruiser. Det skulle kun tage et par timer at udføre den operation.

Når båden er færdig som racer, kan den let ombygges med kahyts-moduler mm, som i løbet af en uges intensivt arbejde får båden til at fremstå som en meget potent Cruiser/Racer.

Konceptet er gennemtænkt til at blive en større klasse, med en decideret sponsorpakke. Helt agter på Wally//Otto er der plads til 3-4 VIP-gæster, som med eget champagnekøleskab og Nespresso-maskine indenfor rækkevidde kan følge sejladser på tæt og sikkert hold.

Fremtiden

Konceptet med one-design er helt sikkert fremtiden for en række ejere, der har fået mod på kapsejlads, men som ikke har behov for konstant at udskifte Maxi ´en med en større for at vinde.

Og Luca´s koncept med at skabe en racer, som kan omkonfigureres med moduler er helt rigtig tænkt.

Måske kunne andre bære ideen videre til en noget mindre målestok, hvor også skandinaviske sejlere kan være med økonomisk. Bare et forslag ;-)

Fra venstre John Hunt, Wally CEO, Luca Bassani, Wally Præsident, Brad Butterworth, Rolf Vrolijk, Designer

Læs mere på Wallys hjemmeside: www.wally.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader