Sten Emborg: Brug hovedet – før du sejler
"Hvis redningsvesten kommer i brug, er der mindst truffet tre forkerte beslutninger forinden.” Minbaad.dk interviewer den nye leder af Søsportens Sikkerhedsråd, Sten Emborg, der fik ilddåb med Præstø-ulykke.
Sten Emborg startede 1. januar 2011 som daglig leder af Søsportens Sikkerhedsråd.
Med i køjesækken har han en uddannelse som miljøplanlægger med speciale i folkesundhed, som han har brugt på bla.a Gentofte hospital og med at uddanne ledige i Københavns Amt.
To bestyrelsesposter i hhv. Sejlklubben København og Bagsværd kanoklub sørger for at holde næsen i sporet.
Det bærende element for Sten Emborg er folkesundhed og sikkerhed. ”Og det kan sagtens overføres til sejlads, hvor det handler om at uddanne lystsejlere til mere sikker sejlads,” siger han.
Sten Emborg arbejder i Søsportens Sikkerhedsråd sammen med over 30 forskellige organisationer, fra fiskere til kanosejlere, og det er det forbyggende arbejde han brænder for.
Der skal tænkes anderledes
Det er især vinterens to ulykker, der har fået Sten Emborg til at tænke forebyggelse anderledes. ”Jeg vil gerne væk fra pegefingermoralen, og "de ti bud"," siger han.
”Før man sejler ud skal der laves en sikkerhedsvurdering. Er der høj eller lav risiko for, at der kan ske noget der ikke er tilsigtet? Og det kan også være, at tage ansvaret for den upopulære beslutning slet ikke at tage af sted.”
Vinterens to ulykker vil han ikke komme nærmere ind på, men han siger at der allerede før sejlerne gik på vandet, er truffet adskillige forkerte beslutninger.
”Jeg vil gerne udvikle en slags tjekliste, som skal bruges før man stikker til havs. I alt forebyggelsesarbejde er der parametre der kan skrues på, og det er der også indenfor fritidssejlads."
Tjekliste
Sten Emborg nævner en lang række punkter, der kan ændres på afhængig af vind og vejr. Her er et udpluk:
- Vores båd, er den egnet til det her vejr?
- Hvad er vandtemperaturen?
- Har vi det rette udstyr med, tøj, veste, etc.
- Hvad siger vejrudsigten, hvis vi skal til Anholt?
- Er vi nok mand om bord?
- Er der måske en følgebåd?
- Har vi radiokontakt?
Sten Emborg, leder af Søsportens Sikkerhedsråd slutter med at sige, at det skal være sejladsmæssigt forsvarligt at sejle ud, og den rette beslutning også kan være at blive på land.