Gå til hoved-indhold
Hestbæk sejlede fornylig VIP-sejlads med Claus Olesen på den danske Extreme 40. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Hestbæk sejlede fornylig VIP-sejlads med Claus Olesen på den danske Extreme 40. Foto: Troels Lykke

Hestbæk og Olesen: Headhuntet til OL-medalje - interview

42-årige Michael Hestbæk blev headhuntet af DS’ sportschef, til en Starbåds-duo med gasten Claus Olesen. Forleden blev de nummer tre i Berlin. Vi mødte Hestbæk til fitness i Valby. VM truer i Perth.

Af Troels Lykke |

Det er 15 år siden at Michael Hestbæk sejlede Starbåd ved OL i Atlanta. Det blev til en 9. plads dengang, han nåede dog også at vinde EM i Starbåden.

Siden skiftede Vallensbæk-sejleren til 49eren, hvor han også vandt EM og var til OL i Sydney og Athen. Her gik det heller ikke efter planen med placeringerne 9 og 12.

Fornylig tog OL-sportschef Thomas Jacobsen initiativ til at, at Danmark atter har en Starbåd, da han fik sat Michael Hestbæk og Claus Olesen sammen. Der er et skud i bøssen, for Starbåden tages af OL-plakaten efter OL i England om 9 måneder.

Michael, er det derfor du vil prøve kræfter igen med OL, nu vil du forbedre de placeringer?

-Nej, det er ikke sådan jeg tænker på det, jeg sagde ja fordi, at OL er det ypperste i kapsejlads og en Starbåd er mere spændende end en Melges 24 og alt det andet, siger Michael Hestbæk til minbaad.dk.

Mod Perth på fredag

På fredag flyver han til Perth med Claus Olesen og kommer først hjem til Danmark den 21. december. De to har købt en næsten ny tysk Mader til halv pris til 200.000 kroner med trailer og et par stel North Sails er indkøbt.

-Men det bliver ikke den vi skal sejle OL i, den vi har købt er hurtig på læns, men ikke hurtig på kryds i krap sø, som det bliver i Weymouth, siger Michael Hestbæk, der til dagligt bor med sin søn, Mark på fem år.

Michael Hestbæk har nu sat sin professionelle sejlerkarriere på standby og Claus Olesen, der til dagligt forsker i Aarhus, hvor han bor med hustru og tre børn, har taget orlov fra sit job.  Claus Olesen, har som Michael Hestbæk, også erfaring fra America’s Cup.

Derudover har Claus Olesen været til OL i Starbåd med Nicklas Holm i Athen i 2004.

Nummer tre i Berlin

Hestbæk og Claus Olesen satsning er helt ny, men de har dog været i Berlin til en lille kapsejlads, hvor de blev nummer 3 ud af 15 mandskaber.

Det er også blevet til træning i Kiel med de bedste tyske hold. Og det hele haster en del, der er kun ni måneder til OL i Weymouth.

-De virker gode at træne med, man kan stole på hvad de siger, man behøver ikke at sejle med de bedste i verden for at blive god, men vi kender ikke vores fart endnu, siger Hestbæk, som minbaad.dk har mødt under træning i Fitnessdk i Valby.

-Jeg træner for at få bedre mavemuskler, siger han og griner, men jeg har taget 6-7 kilo på og det meste er muskler, derfor spiser jeg også en del protein og min vægt er nu på 87 kilo, men jeg vil gerne op på 90, siger Hestbæk.

Claus Olesens vægt er omkring 110 kilo.

I kender ikke jeres fart, I er i det hele taget meget rustne, så tror I at I kan nå at kvalificere Danmark til OL ved VM i Perth?

-Jeg tror jo det nok skal kunne lade sig gøre, men vi ved det jo ikke, i Perth kvalificeres de 11 bedste nationer, men der er flere chancer senere ved stævnerne i Europa. Selv syntes jeg at jeg er en bedre sejler end for 15 år siden, jeg hænger bare ikke så godt som jeg gjorde dengang, siger Hestbæk.

Nicklas Holm og Claus Olesen lå helt fremme i starten af OL i 2004, selvom Nicklas havde været involveret i en bilulykke. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader