Gå til hoved-indhold
Ove Skovgaard-Mortensen ved den optimerede Arcona 340, der har 14 sejl målt ind til ræs. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Ove Skovgaard-Mortensen ved den optimerede Arcona 340, der har 14 sejl målt ind til ræs. Foto: Troels Lykke

Optimeret Arcona 340 skal vinde DH-sejladser

Arcona Yachts-importør Ove Skovgaard-Mortensen har netop sejlet en Arcona 340 hjem til Hundige fra Stockholm. Båden er i en hurtigere udgave til IRC og DH. Minbaad.dk var om bord.

Af Troels Lykke |

Om læ var der rod med sejl og andet, på broen lå der også en del sejl, for båden skulle måles ind til DH.

Arcona 340eren var nærmest lige kommet til Hundige efter den blev sejlet hjem fra Stockholm. Bådtypen er fra 2009, men af de 75 af bådtypen, der er produceret, er denne her udgave skabt til at klare sig bedre efter DH og IRC.

Kølen er dybere og 100 kilo lettere, båden er 300 kilo lettere end de første Arcona 340ere, der kom til. Bl.a. er ståltankene skiftet ud med materialer i plastic.

Dansk John Mast på

Selden-masten er udskiftet med en dansk John Mast og forstaget er flyttet helt ud i stævnen, så fokken kan blive større. Genua sejles der ikke med og man kan spile sin fok fra toppen af masten.

Den sidste feature ønsker importør Skovgaard-Mortensen dog ikke at benytte sig af da det straffes for hårdt ifølge DH.

Om det kommende DH-mål siger Ove Skovgaard-Mortensen:

"Målet skulle blive omtrent det samme, men værftet siger at denne båd jeg har sejlet hjem nu, skulle sejle hurtigere, så jeg tror båden bliver giftig. Nu skal vi bare ud og vise at vi skal slå de andre performance cruisere og racere."

Koster fra 1,2 mio. kr.

Ove Skovgaard-Mortensen vil blandt andet sejle Watski2star med sin søn Ulrik, men også Sailors Cup i Brøndby, samt Køge Distance og efterårssejladserne i Øresund.

I Danmark er der solgt otte Arcona 340ere, der ofte sættes i løb mod X-34ere. En Arcona 340 koster fra 1,2 mio. kr. Lige nu er der 4-5 måneders leveringstid på en ny Arcona.

Båden blev målt ind lige efter. Nu mangler sejlene bare at blive målt ind.

Gennakeren hæfter længere ude på bovsprydet og fokkegodset er rykket helt frem i stævnen.

www.skovgaard-mortensen.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader