Sikkerheden skal være i top – især til vintertræning
Vandet bliver koldere og solen står lavere. Der er behov for forøget fokusering på sejlernes sikkerhed. Læs Mathias Laugesens simple råd til klubberne.
Fælles ansvar
Både forældre, trænere, frivillige og sejlere har ansvar for at varetage både egen og andres sikkerhed under sejlads. Især når der vintertrænes, er det vigtigt at ”regler” og vejledninger følges. Temperaturen er ofte koldere og vejret kan være barskt.
Der er flere nyere eksempler fra bl.a. Aalborg, Fredericia, Skovshoved og Kaløvig hvor vejret pludselig har overtaget styringen over vintertræningen. Heldigvis skete der intet alvorligt i de nævnte tilfælde, men det vidner om behovet for et regelsæt når der trænes.
Klubberne der arrangerer vintertræning er hovedansvarlige
Der hviler et forøget pres på den arrangerende klub. Som klub bør man opstille et regelsæt eller nogle forholdsregler til, hvordan træningen bør foregå, sådan at der sejles på ansvarlig vis og sikkerheden er i top.
Man kan fx beslutte at træningen skal lægges lige udenfor molen, så forældre og andre kan se og ”overvåge” sejlerne. Desuden bør man have en ekstra forældre RIB-båd, hvis ikke på vandet, så liggende klar i havnen.
Normal tankegang
Selvom alle sejlere godt ved det, er det vigtigt til vintertræning, at påpege at der trænes som et hold. Sejlerne bør altid holde sig minimum to sammen og aldrig forlade flokken.
Hvis en sejler vælter eller bordfylder, bør resten vente til vedkommende er klar igen.
Vandet bliver koldere og derfor bør man som ung sejler, altid være under observation, især om vinteren. Under et par af ovennævnte eksempler, mistede sejlere deres jolle og lå alene i vandet.
Farvestrålende sejlertøj
En anden forholdsregel skal omhandle valg af sejlertøj. Netop hvis man ender alene i vandet, kan det komme til stor fordel at have det "rigtige" tøj på.
Moderne tørdragter og redningsveste er ofte mørke ellert sorte. Som det ses på billedet ovenfor kan man ”tvinge” sejlerne, til at bære trafikveste eller lignende under vintertræningen.
Man kan også få huer og halstørklæder i pangfarver. Det er tidligere påvist hvor svært det er at se en sejler i mørkt sejlertøj i rørt vand. Husk farverne.
Ny teknologi
Nyere teknologi som trackingenheder og vandtætte vhf-radioer kan også benyttes til at optimere sikkerheden under vintertræningen. GPS-enheder bør måske især benyttes til at lokalisere sejlere i hurtigere både. Fx ved skiff-jolle træning kan det være svært for træneren en bevare overblikket over samtlige deltagere.
Derfor mit sidste råd til sejlere, trænere, forældre og andre: Hold mandtal..! – det er for koldt og farligt at ligge alene i vandet.