Gå til hoved-indhold
Dragonfirer under Palby Fyn Cup 2010. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Dragonfirer under Palby Fyn Cup 2010. Foto: Troels Lykke

28 fods Dragonfire klar til nye rekorder

Den 590 kg trimaran blev i 2010 forbedret med større og dybere sidepontoner for at få bedre bæring. Kurvede stiksværd er det næste, forklarer Jens Quorning.

Af Troels Lykke |

25 knobs fart hen over bølgerne og fuld pres på sejlene. Det er det adrenalinkick, som 48-årige Jens Quorning nyder hvert år i Palby Fyn Cup og andre kapsejladser.

Det har de seneste år forgået i Dragonfire, der før hed Orbit. Den 28 fods trimaran i kulfiber købte Jens Qurning i 2008. Det skriver BådNyt.

Den ekstreme one-off trimaran, som i dag kun vejer 590 kilo, er fra 1996 og bygget af Gert Frederiksen. Samme år lavede Orbit med Jens og Eric Quorning samt Erik Fruergaard rekord rundt om Sjælland fra Helsingør.

Sidste år blev trimaranen forbedret med større og dybere sidepontoner for at få bedre bæring og en ny 14,5 meter kulfiber-vingemast fra Marstrøm i Sverige, er sat på.

Der kom også nye, større Elvstrøm Sails på og bovsprydet blev forlænget og i dag er båden måske den hurtigste båd herhjemme i let vejr. Sidste år var den tredje båd i mål i Palby Fyn Cup, men rekorden på 10 timer og 7 minutter mangler de at slå den tilhører Erik Filsø, der sejlede i en Extreme 40.

18 knob i 4 m/sek.

-Vi sejler 16-18 knob i kun 4 m/sek., siger Jens Quorning, der i fremtiden overvejer, at få kurvede stiksværd på, da de har en foil-effekt, der gør trimaranen endnu hurtigere, siger Jens Quourning til BådNyt.

-Kurvede stiksværd vil mindske vandmodstanden, der er 600 gange større end vindmodstanden, forklarer Jens Quorning. I år skal han blandt andet sejle Palby Fyn Cup og Als Rundt med gasterne Thomas Ebler og Erik Fruergaard.

Det ville være mere politisk korrekt og mere salgsfremmende, at direktøren for Quorning Boats, sejlede kapsejlads i sin egen Dragonfly 35, som han også sejler tur i, men Jens Quorning kræver ekstrem fart i sin kulfiber-trimaran.

-Nogle af mine kunder har spurgt mig, at de ikke forstår at jeg ikke sejler i vores egne Dragonfly, men når jeg sejler i Dragonfire holder jeg mig skarp, siger Jens Quorning og griner.

-Det er altid sjovt at sejle meget ekstremt, der er jo som at sejle Ferrari på vandet, totalt drengerøv og noget man kan få lov til at sparke dæk til, siger direktøren, der i sejlsæsonen har Dragonfire liggende for svaj ud for Skærbæk på under en meter vand, så han lige kan vade ud til trimaranen i en våddragt.

Han er nemlig vild med hurtige flerskrogsbåde og har været det siden at og han og storbroderen Eric i 70erene, fik en 16 fods trimaran af deres far, Børge, der oprindeligt startede Quorning Boats i 1967.

-Jeg var ti år dengang vi fik trimaranen. Eric og jeg kunne vælge mellem at sejle eller spille fodbold, så vi valgte at sejle. Vores far sagde at vi bare skulle holde os inde for nogle bøjer ved Skærbæk, siger Jens Quorning, der er gift og har tre store børn med Lene. Hun arbejder også i Quorning Boats med 28 ansatte.

Det har Jens Quorning sejlet

1972: 16 fods jolletrimaran – bygget af Børge Quorning

1975: Optimistjolle

1976-1979: 606, H-båd, Drager, X-79

1978: Trident 28 – Quick Step , trimaran One Off

1980-1981: Dragster, trimaran One Off på 35 fod

1982-1983 : Quick Step II, Trimaran One Off 35 fod, med foiler

1983-1984: 60 fods trimaran One Off

1985: Quick Step III, 35 fods trimaran One Off med vingemast

1987-1989: Dragonfly 800,

1987-1990 : Tornado

1990: Playmate selvbyg catamaran, Dragonfly 800

1991-1992: Dragonfly 600, 800

1992-1995: Dragonfly 800

1996: Orbit, trimaran One Off, Dragonfly 920

1997-2002: Dragonfly 920, 1200

2003-2007: Dragonfly 920 EX

2008-2010 : Dragonfly 28, Orbit / Dragonfire One Off trimaran

Læs hele artiklen i BådNyts martsudgave.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader