Gå til hoved-indhold
Der er ikke mange i Danmark, der har en så flot række Der er ikke mange i Danmark, der har en så flot række resultater bag sig som Jørgen Bojsen-Møller. Her med bror Jakob i 505 til VM i 2010. Foto: Mick Anderson/SAILINGPIX.DKKapsejlads
Der er ikke mange i Danmark, der har en så flot række resultater bag sig som Jørgen Bojsen-Møller. Her med bror Jakob i 505 til VM i 2010. Foto: Mick Anderson/SAILINGPIX.DK

Fredagstip: Få styr på trimmet i starten

Sølv VM-vinder i 505 i 2010, Jørgen Bojsen-Møller, deler ud af sin viden, og giver nogle gode værktøjer til at optimere starten.

Af Jørgen Bojsen-Møller |

Der er sjældent noget tidspunkt i en sejlads, hvor farten er mere afgørende end lige efter starten. Alle kæmper for at få overtaget i forhold til bådene i nærheden.

Ofte går vi til start med et trim, der et sat op til en lille smule mere power, end det der svarer til vindforholdene. Der er to grunde til at vi gør dette:

  • Når båden er sat op til mere power end det optimale, går den typisk højere og langsommere. Det gør det nemmere at arbejde sig op under båden til luv, og mindre sandsynligt at man skrider ned på båden i læ og dermed mister initiativet. Hvis man ikke er startet dårligt, er det ikke ret tit, at bådene til luv sejler over én og derfor er det acceptabelt, at den bedre højde opnås på bekostning af lidt fart.

  • En anden grund er, at i starten ligger bådene tæt, og det kan mindske vindhastigheden i startområdet mærkbart, især hvis vi taler om den nedre ende af vindskalaen. Også af denne grund kan et set-up til mere power være en god ide.

Så snart man er fri, skiftes der selvfølgelig til det optimale trim.

Der er også et andet forhold omkring trim i starten, som vi prøver at være opmærksomme på. Vi har alt for ofte oplevet at gå dårlig fart i minutterne efter starten, mens vi senere i sejladsen ikke har problemer med at følge med de samme både.

En af grundene har været, at vi af ren og skær iver for at trække højde, ender med at overskøde storsejlet mere og mere. I stedet for at give ekstra højde, genererer det en stor sidekraft, med større afdrift til følge, så selv om man kan pege højt, kommer man i realiteten til at gå dårligere højde.

Derfor: Hold øje med dit storsejlstrim, hvis du sidder med skødet i hånden og godt kan blive lidt stresset i starten.

God start!

PS: For en god ordens skyld, kan vi lige lægge en liste på med nogle af Jørgens resultater:

EM 505 1978

EM Flying Dutchman 1982

VM Flying Dutchman 1988

OL guld Flying Dutchman 1988

VM Flying Dutchman 1990

OL bronce Flying Dutchman 1992

VM Flying Dutchman 1993

EM Flying Dutchman 1994

VM Flying Dutchman 2001

EM Flying Dutchman 2003

VM Flying Dutchman 2005

EM 505 2006

VM Flying Dutchman 2007

EM 505 2007

Motor
content-loader
content-loader
content-loader