Gå til hoved-indhold
Mike Golding offentliggør sin nyeste sponsor – vindmølle virksomheden GAMESAKapsejlads
Mike Golding offentliggør sin nyeste sponsor – vindmølle virksomheden GAMESA

Lorenzen: Hvem sponserer egentlig sejlsport?

At finde sponsorer til sejlsport er svært, midt i den financielle krise. Men alligevel er der firmaer, der satser på sejlsporten. Er du i gang med at søge en sponsor, er der måske lidt inspiration her.

Af Morten Lorenzen |

Lad det være sagt med det samme – at finde sponsorer til større sejlsportssatsninger er absolut ikke nemt. Det er måske endda den vanskeligste proces i det store arbejde, det er at sætte et sejlsports-projekt på benene.

Gaver eller sponsorater

Mindre sponsorater er dog altid mulige, da den type sponsorater har et vist element af gave og velgørenhed over sig. Og er det den slags sponsorater man leder efter, så gå blot i gang og glem alt om modydelser – det handler om at opnå sympati og forståelse for aktiviteten der skal sponseres – sker det, så skal der nok falde penge af.

Nedenfor kigger jeg på de større sponsorater – hvem der indgår dem, hvorfor og ikke mindst hvilke ”brands” der vælger vores sport.

”Brands” der sejler

Indenfor den seneste tid, er følgende sponsorater blevet offentliggjort

PUMA – Oracle Racing Team og Americas Cup 34. Efter en succesfuld deltagelse i sidste udgave af Volvo Ocean Race, har PUMA nu sat næsen op efter at være i centrum af Americas Cup, som officiel leverandør af team tøj til Oracle Racing Team og til AC 34. Udover leverancer af tøj, så er rygterne også at et mindre dollar millionbeløb er gået til Teamet og til AC.

GARMIN – Igen er AC 34 løbet med en stor kontrakt. Garmin går seriøst ind i sporten med et større økonomisk beløb, samt levering af udstyr til AC World Series og det forestående Americas Cup i San Francisco.

ABERDEEN ASSET MANAGEMENT – Den britiske investerings bank har over tid sponseret en del indenfor sejlsport, bl.a Dragerne og Cowes Week. Senest er de også gået ind i Extreme 40 cirkusset, og har dermed gået mindst et niveau op.

DELL – PC firmaet er gået aktivt ind i sejlsport med et større sponsorat hos Emirates Team NewZealand, som udover Americas Cup, TP 52 og Volvo Ocean Race deltagelse også deltager på mange andre niveauer i sejlsport. Udover et større økonomisk bidrag, har DELL indvilget i at hjælpe ETNZ med at udvikle relationer indenfor sociale medier (!) og stå for teamets netværk og PC infrastruktur, heunder virtualiseringsprogrammer.

GAMESA – Vindmølle virksomheden har i sommer indgået en større sponsoraftale med briten Mike Golding og hans IMOCA Open 60 kampagne. Mike er en veteran indenfor singlehand sejladser og har tidligere været sponsoret af Group 4 og siden hen belgiske ECOVER. GAMESA satser voldsom på etablering og drift af store off-shore vindmølle farme, og vil bruge Mike´s kampagne til at bringe sejlsportens værdier ind til GAMESA´s organisation.

IWC Shaffhausen – Abu Dhabi Ocean Racing, én af deltagerne i Volvo Ocean Race, får glæde af et stort sponsorat fra det store urmærke IWC. Det er første gang at urfimaet går ind i sejlsporten, og at de mener det seriøst viser de ved også at gå ind som officiel tidtager i Volvo Ocean Race.

INTERNATIONAL PAINT – Doublehand specialisten Katie Miller har sikret sig et større økonomisk sponsorat fra marine maling producenten International. Der er tale om en større kontinuerlig satsning fra Internationals side, hvor de støtter unge sejlere og deres seriøse satsninger og gør sejlerne til ambassadører for firmaet.

Dette er blot en lille liste over nyligt annoncerede sponsorater. Der er selvfølgelig mange flere derude, og vi har alle set langvarige sejlsports sponsorater fra ROLEX, AUDI, BMW og VOLVO.

Af andre større nye sponsorater – som vi har kendskab til – er SPERRY´s engagement blandt OL-sejlerne i flere lande, Hugo Boss´ støtte af shorthanded satsninger. Overraskende er det måske at se Quantum Sail Group gå ind i TP 52 og Key West Race Week. Det er nyt at se et sejlloft gå aktivt ind i sponsering på dette niveau.

Meget overraskende er det at se et selskab som MÆRSK LINE er gået ind som officiel sponsor for Emirates Team New Zealand. Der er vist ikke mange danske sejlsports-projekter der har formået at få MÆRSKs officielle stempel. Men et New Zealandsk sejlerteam er altså lykkedes med det.

Sponsorer findes, men måske ikke i DK

Generelt bør ovenstående liste, om ikke andet, give sponsorsøgere mod på livet. For der indgås altså stadig større økonomiske sponsorater.

Men at søge lykken blandt danske virksomheder er nok lidt ensidigt. På trods af at vi har store selskaber indenfor eksempelvis vindmølle industrien, virker de ikke synderligt interesserede i at gå ind i danske projekter. Vindmølle giganten VESTAS har eksempelvis valgt at støtte australske Paul Larsens SailRocket projekt.

Et råd til sejlere der søger større sponsorer, må helt enkelt være at søge støtte i udlandet. Det bør kunne lade sig gøre, at få skabt synergier mellem et dansk  projekt og de værdier som det indeholder og så en progressiv virksomhed.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader