Gå til hoved-indhold
Nyere VHF-radioer kan det hele og lidt til. Måske kunne kystsejlerne nøjes med mindre.Udstyr
Nyere VHF-radioer kan det hele og lidt til. Måske kunne kystsejlerne nøjes med mindre.

VHF – dyrt og besværligt - debat med Anders

En af vores læsere, Anders Søndergaard, undrer sig over alt det postyr, der skal til for at få lov til at købe og bruge en VHF-radio. Bland dig i debatten.

Af Katrine Bertelsen |

Hvis sikkerheden skal højnes efter vinterens ulykker, hvorfor skal man så have en masse sedler op af lommen og på kursus for at gøre det, der svarer til at ringe til 112?

Anders Søndergaard skriver til minbaad.dk.

I Søfartsstyrelsen mener man, at en VHF-radio er til gavn for sikkerheden til søs... Men, for at have en VHF skal den købes og installeres, og det er dyrt, 2 – 3000 kr. Når man så har fået den skal den yderligere have et MMSI nummer, det koster yderligere 739 kr.

For at få et MMSI-nummer skal du modtage kursus og bestå prøven, med prøvegebyr på 517 kr, og hvis du dumper, er det jo bare om igen.

Kurserne koster iøvrigt mellem 1000 og 1500 kr. 

Min pointe er, at det svarer til at alle skal bestå en prøve for at kunne ringe til 112!

En forudsætning for, at en VHF kan have indflydelse på sø-sikkerheden er, at den er ombord! Og man kan vel godt sige, at myndighederne ikke skubber på den vogn.

Man kunne nu, hvis man var meget interesseret, se på pensum og specielt kravene for at bestå.

Der burde bare stå, ”slip tasten, når du ikke taler” og så er den historie ikke længere.

F.eks. er tanken om at gentage beskeden tre gange OK, hvis der er meget støjfyldte/dårlige modtageforhold. Ellers er det bare spild af tid.

Man skal huske, at en ”normal” VHF faktisk kun bruges af fritidssejlere. De professionelle bruger kun DSC, dvs. at der er "larmende stille på kanal 16".

Intet svar

Vi har forsøgt at få Søfartsstyrelsen til at kommentere Anders spørgsmål, men de har ikke ringet tilbage. Vi prøver igen senere, for at se om vi kan få nogle svar til Anders.

Hvad syntes du?

Er det alt for besværligt og dyrt at få en VHF og bruge den? Er det at overkill i forhold til kystnær lystsejlads? Skulle man kunne købe f.eks. en håndholdt VHF, uden at tage kurser og blive registreret? Bland dig i debatten.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader