Gå til hoved-indhold
Det kan godt betale sig at have orden i sagerne. Model "Ikeapose" er en nødløsning og ikke optimal. Foto: Katrine BertelsenKapsejlads
Det kan godt betale sig at have orden i sagerne. Model "Ikeapose" er en nødløsning og ikke optimal. Foto: Katrine Bertelsen

Lorenzen: Er I klar til DM, EM eller VM?

"Forberedelse er den halve sejr" har en klog sejler engang sagt. Det er nu tiden skal bruges rigtigt i forhold til sommerens mesterskaber. Her er inspiration, til dem som måske ikke har prøvet det før.

Af Morten Lorenzen |

Uanset om det er et stort EM, VM eller et mindre klassemesterskab, er der en række fællestræk. Du frem for alt gerne gøre det så godt som muligt.

De mere eller mindre professionelle besætninger har helt styr på processen inden de møder op til mesterskabet. Her følger nogle simple regler/forslag som du kan bruge, hvis du vil være lidt bedre forberedt end sidste år.

- Sæt holdet i god tid og sæt det rigtige hold

Har du ikke fået sat holdet endnu, er du måske for sent ude. At sætte det perfekte hold kræver planlægning. 

Hver mand/kvind ombord skal have en klar job-beskrivelse og vide hvad der forventes. 

Hvis der er vægtbegrænsning i din klasse, så gå efter at sammensætte et team som på indvejningsdagen vejer absolut maks vægt. Det er bedre at have flytbar menneskelig ballast ombord, end at mangle vægt på siden når det virkelig gælder. 

Men måske allervigtigst er det, at I skal have det sjovt sammen.

Et langt mesterskabs-stævne byder på op- og nedture. Og en glad båd, har det i hvert fald sjovt undervejs, også selvom man ikke lige når det mål man har sat sig. Og det er vel derfor de fleste af os sejler – nemlig for at have det sjovt og udfordre os selv. 

-  Båden, den skal være i orden

Det giver i min optik meget lidt mening at stille op til et mesterskab, hvis båden ikke er i orden. 

Alt for meget vil gå galt, hvis ikke der er brugt tid og ressourcer på at opdatere båden op til mesterskabet. 

Gennemgå fald og skøder meget kritisk. Nu er det måske på tide at få skiftet faldene ud med nye, ligesom skøderne jo alligevel skal skiftes på et tidspunkt. 

Og nu er bedre end senere. At møde op til et mesterskab med spritnyt grej er ikke supergodt. Få det testet af inden I møder op til mesterskabet, og sørg i det hele taget for at alt grej er testet og i orden - også de små splitter i riggen, elektronikken og kompas mm. 

Nye sejl hjælper altid til et mesterskab, om ikke andet så i forhold til konkurrenterne, der ikke kan undgå at høre de knitrende sejl der pakkes ud af sejlposerne.

Er økonomien ikke til nye sejl, så kan man sagtens komme langt med brugte velplejede sejl. I må bare ikke lade jer psyke af de andre der kommer med nye sejl. Og vil I lave et godt køb, så er sejlmager-sejlerne ofte klar med at sælge næsten nye sejl umiddelbart efter eventen til en rigtig god pris. 

Og husk så at få båden vasket ordentligt, inde og ude. Og en generel tømning af alle hjørner af båden vil også være at foretrække.

Der skal ganske enkelt kun være det som klassereglerne kræver ombord, når i sejler mesterskab. 

-  Kom én dag før alle andre, og brug tiden på at træne

Hvis I på nogen måde har tid til overs, så tag til mesterskabshavnen så tidligt som muligt, og brug tiden på at blive dus med kapsejladsområdet.

Sejl derud, meget gerne sammen med en træningspartner, og prøv at sejle den forventede bane et par gange. Bliv dus med kystlinien, markante bygninger eller andre ting i kan bruge som layline pejlninger. Bliv dus med strøm, vind og ikke mindst de forskelle der kan opstå pga. skrænter, pynter, grunde osv osv. 

At få sejlet på banen giver en ro og viden om, at man ved en smule mere end sine konkurrenter.

Sørg også for at have styr på alle lav-praktiske ting, så som indskrivning, vejning, indmåling af sejl og check af båd. 

Hvis I selv kan vælge, så få indcheckning og måling overstået så hurtig som muligt så I undgår stress. Lad én af besætningsmedlemmerne stå for dette, så I ikke render forvirrede rundt.

I det hele taget, er det en god idé, at fordele de mange små og store opgaver imellem jer, som i hver især har ansvar for bliver udført. Skriv ting op, lav en checkliste og få det hele ud af verden så hurtigt som muligt.

Lad jer ikke forstyrre af invitationer til molebajere før I har fået styr på alle de praktiske ting. Så har I meget mere ro til at nyde fællesskabet. 

-  Racing, det I er kommet for

At deltage i et mesterskab, drejer sig om at få den bedst mulige placering. Basta! Javel, I skal have det sjovt undervejs, men I skal også nå jeres målsætning. 

Så når I har sat jeres mål, så gå benhårdt efter at nå det. 

Sørg for at I har alle opdateringer på Sailing Instructions, så I ved hvad kapsejladsledelsen har af planer. Én person fra besætningen skal have ansvaret for at holde øje med Notice Boardet, og altid have de seneste nyheder herfra. 

Sørg for at komme tidligt på vandet hver dag – det giver et mentalt overskud, hvis man er blandt de første på vandet. 

Hvordan I vil sejle, taktisk og strategisk vil jeg ikke komme med gode råd omkring, da I sikkert har nogle klare holdninger selv hertil.

Men én ting vil jeg gerne slå på, og det er at man vinder ikke et mesterskab på de første sejladser, men man kan helt sikkert tabe et mesterskab der.

Hvis man er for aggressiv, tyvstarter eller på anden måde forbryder sig, kan et mesterskab være tabt på førstedagen. 

En god model er 1/3 modellen – som i enkelthed går ud på, at sejle en smule konservativt den første 1/3 af sejladserne. Hvis der er 6 tællende sejladser planlagt, så læg ud med to konservative sejladser. De to næste sejladser kan man tage lidt flere risici, og satse mere. Og i de to sidste sejladser gælder det om at optimere i forhold til at nå det resultat man er kommet efter. 

Afslutningsvis vil jeg give et råd som altid giver bedre resultater -  Træn, træn og træn.

Brug den tid i har til at få trænet, og meget gerne i det farvand hvor mesterskabet skal sejles. Det koster ikke nødvendigvis penge, men giver et rigtig godt resultat. Så prøv at få et par ekstra dage presset ind. 

Og husk – det er sjovt at sejle. I er formentlig gode venner når I planlægger at deltage i et mesterskab. Og I er forhåbentlig endnu bedre venner når I er færdige med mesterskabet, ellers skal I hellere finde noget andet og sejle ;-)

Motor
content-loader
content-loader
content-loader