Gå til hoved-indhold
Admiral Marina bliver landets første fem-stjernede marina med plads til 2500 lystbåde , en bådforretning, et værksted, kontorfaciliteter, spisesteder og butikker. Fuldt udbygget er det et projekt til 140 mio. kroner.Havne
Admiral Marina bliver landets første fem-stjernede marina med plads til 2500 lystbåde, en bådforretning, et værksted, kontorfaciliteter, spisesteder og butikker. Fuldt udbygget er det et projekt til 140 mio. kroner.

Nyt nej til marinaprojekt i Nyborg færgehavn

Fredningsnævnet for Fyn siger nej til revideret projekt for Admiral Marina -bygningerne er stadig for dominerende, mener nævnet. Peter Poulsen fra Sejlerliv undrer sig.

Af Troels Lykke |

Det er meget vanskeligt for investorerne bag marina-projektet Admiral Marina at opnå fredningsmyndighedernes velsignelse til at omdanne DSB's tidligere færgehavn på Knudshoved til en femstjernet marina med service-og administrationsfaciliteter på land. Det skriver Fyens Stifttidende.

I december sidste år gav Fredningsnævnet for Fyn afslag på projektet først og fremmest med den begrundelse, at den 4000 kvadratmeter store bådforretning, der blandt andet skulle rumme en indendørs bådudstilling, havnekontor og serviceværksted, var for stor og dominerende.

På Fredningsnævnets opfordring indsendte investorerne et nyt projekt, som reducerede bygningens størrelse til 3350 kvadratmeter, sænkede højden og i øvrigt delte de to bygninger i tre, således at facadens areal blev reduceret med 65 procent og virkede mindre dominerende.

Og det har helt klart gjort Fredningsnævnet mildere stemt -men ikke nok til at opnå en godkendelse.

Alt for stor størrelse

-Fredningsnævnet finder, at disse ændringer medfører, at bygningen vil virke knap så dominerende som i det oprindelige forslag, men finder fortsat, at bygningen vil være dominerende på arealet, og at den fortsat har en alt for stor størrelse, hedder det i afslaget over det nye projekt, som investorerne lige har modtaget.

Og det er projektleder Peter Poulsen forståeligt nok ikke tilfreds med.

-Vi indsender et projekt, som Fredningsnævnet ikke vil godtage. Vi ændrer derefter projektet efter de indvendinger, som Fredningsnævnet havde i det første afslag. Og så får vi alligevel et afslag. Det virker som en gættekonkurrence, hvor nævnet leder efter begrænsninger i stedet for at se mulighederne, mener Peter Poulsen, der er medejer af en stor lystbådeforretning i Randers, som efter planen skal flyttes med til Nyborg.

Han understreger, at investorerne vil klage over afslaget til Natur-og Miljøklagenævnet. 

Kilde: Fyens Stifttidende

 Se minbaad.dk video fra marts 2009:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader