Gå til hoved-indhold
Jonas Høgh-Christensen er gået i OL-mode. Jollen er blevet vældig fysisk, siger han. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Jonas Høgh-Christensen er gået i OL-mode. Jollen er blevet vældig fysisk, siger han. Foto: Troels Lykke

Høghens udfordring: Ainslie sejler 0,2 knob stærkere

Ben Ainslie testede 20 master, købte Oracles sejldesigner og har et hurtigere Finnjolle-skrog. Men nu udvikler Jonas Høgh-Christensen grejet. Jollen er nu på værftet KMT Nord, erfarer minbaad.dk.

Af Troels Lykke |

Jonas Høgh-Christensen arbejder på halv tid, men snart bliver det sejlads på fuld tid. Han træner næsten hver dag i Fitnessdk og mandag havde han cyklet 80 kilometer.

- Jeg ror en del i Fitnessdk, for vi må nu pumpe (med sejl og krop) efter 5 m/sek. så vi har en puls på 140 på kryds og den stiger til 190 på læns, det er som at løbe med fuld fart, siger sejleren vi møder på Skovshoved Havn.

Den 30-årige Finnjolle-sejler har vist top 10-takter i verdenseliten og om et år skal han toppe ved OL i Weymouth. Guldet er reserveret til Ben Ainslie, sådan er det pt.

- Ben sejler 0,2 knob hurtigere end os andre, han er foran på grejudviklingen. Han bad en masteproducent om at bygge ti master til ham og de koster altså 35.000 kr. stykket, de ti master var han ikke tilfredse med, så bestilte han ti mere og fandt den perfekte mast. Han har også købt BMW Oracles sejldesigner (fra America's Cup, red.) derudover har han fået optimeret sin Finnjolle, siger Jonas Høgh-Christensen til minbaad.dk.

Jolle fra 2003 er hurtig

Han står foran sin Finnjolle fra 2003, som han sejlede OL med i Athen.

- Flere sejler med deres ældre Finnjoller, også Ben Ainslie, min fra 2003 er også hurtig, men nu skal den på værft hos KMT Nord (i Lynetten Havn, red.) og optimeres så den bliver endnu hurtigere, vi kan måske skabe et hurtigere sværd, ror og andet Poul hos KMT er dygtig, siger Høghen, tidligere dobbelt verdensmester i klassen.

Forkæles ikke af sin far

Selvom Jonas Høgh-Christensen er søn af Jens Christensen, der er medejer og magtfuld person hos North Sails, giver det ikke nogle fordele, så han fx kunne lure Ben Ainslies design af.

- Der er jo vandtætte skoder mellem designerne op til OL eller America's Cup, men nu starter jeg mit udviklingsprogram med sejl og mast, siger KDYeren, der i sidste kampagne testede mindst 30 sejl og en meget stiv mast til de lette vindforhold i Qingdao.

Jonas' jolle fra 2003 er lynende hurtig, men kan gøres hurtigere.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader