Gå til hoved-indhold
Stridens kerne er Sirena SL16, her sejlet af Brødrene Bjørnholt. Foto: Dave Kneale/Volvo Ocean RaceKapsejlads
Stridens kerne er Sirena SL16, her sejlet af Brødrene Bjørnholt. Foto: Dave Kneale/Volvo Ocean Race

Hobie 16 SPI tilbage som dansk udtagelsesklasse

Dansk Sejlunion har besluttet, at udtagelsen til flerskrogsdisciplinen til Volvo Youth Sailing ISAF World Championship 2011 skal finde sted i Hobie 16 SPI. En beslutning Danish Hobie Cat Association er overordentligt tilfreds med.

Af katrine bertelsen |

Udmeldingen fra Dansk Sejlunion kommer i forlængelse af, at flerskrogskredse i andre lande bl.a. Belgien, skriftligt har tilkendegivet deres utilfredshed overfor deres nationale sejlsports organisationer.

Sirena SL16 eller Hobie Cat 16

Utilfredsheden er resultatet af, at Sirena SL16 fortsat er på ISAFs YSWC udstyrsliste til trods for, at båden aldrig er slået an uden for Frankrig. (Se fakta i bunden af artiklen.)

Danish Hobie Cat Association (DHCA) har også ved et par lejligheder henvendt sig til Dansk Sejlunion (DS) med henblik på at få overvejet fornuften i at anvende klasser med minimal udbredelse til ISAFs ungdomsmesterskaber.

Misundelse eller hvad?

Minbaad.dk har spurgt Erik Olsen, medlem af DHCAs bestyrelse og medlem af IHCA Rules Committee om der er et element af misundelse fra Hobie-klassens side overfor SL16.

Han siger, ”nej, det er rent og skært et spørgsmål om en pragmatisk tilgang kombineret med ønsket om at få flest mulige nationer repræsenteret i YSWC flerskrogsdisciplin. Vi hæfter os ved, at SL16 klassen otte år efter at være kommet på ISAFs liste endnu ikke har kunnet etablere sig uden for Frankrig.”

”Her udgør Hobie 16-klassen efter vores mening et langt bedre bud qua det faktum, at den på verdensplan er en af de mest udbredte klasser overhovedet. Det samme gør sig gældende herhjemme, når der snakkes flerskrog, hvor Hobie Cat 16 anvendes i ungdomsarbejdet i Horsens, Hornbæk, Vallensbæk, Hundige, Kastrup, Skovshoved og Middelfart.  Flere ser ud til at være på vej, ”tilføjer han.

Skidt for ungdomsarbejdet

Dansk Sejlunion har orienteret om, at SL16 er valgt til YSWC til og med 2012. Derimod har DS endnu ikke bekendtgjort sin principielle holdning til hvilke krav til udbredelse, der fremadrettet bør eksistere for klasser på udstyrslisten til YSWC.

Illustreret af den markante tilbagegang i deltagerantallet i YSWC flerskrogsdisciplin fra 2009 (Hobie Cat 16) til 2010 (SL16) kan det fortsatte valg af SL16 frygtes at udvande flerskrogsdisciplinen yderligere.

Erik Olsen siger. ”Det er allerede en hæmsko for ungdomsarbejdet i flere lande og ikke mindst interessen for støtte hertil fra nationale forbund, at en båd, der er så lidt udbredt som SL16, igen og igen vælges til YSWC uden smålig skelen til indflydelse på deltagerantallet. Her er kæden i min optik hoppet lidt af. Ingen tvivl om, at SL16 er nyere og mere moderne end Hobie Cat 16. Men uanset om man har en ene eller anden hat på, er og bliver det et stort problem for YSWC, at SL16 er så lidt udbredt, som den reelt er.”

Sidste år valgte bl.a. Tyskland ikke at sende et team til WYSC med henvisning til, at SL16 klassen ikke var aktiv indenfor det tyske sejlforbunds område. Rygter siger, at andre nationale forbund kunne vælge samme løsning i år.

Udtagelse i Hobie 16 et problem

Jan Christiansen, Talentkoordinator i Dansk Sejlunion siger, ”Det er meget imod min vilje, at YSWC udtagelsen skal ske i Hobie Cat 16. Det er fint nok med Hobie 16, men det gør at de unge ikke bliver vant til at sejle SL16, når det virkelig gælder. De skal så efterfølgende bruge tid på at lære båden at kende.”

Jan Christiansen glæder sig dog over, at det nok betyder, at der vil være mange flere både til udtagelsessejladsen. Udtagelsen finder sted  i forbindelse med TORM UGP Vedbæk 7.-8. maj.

Ros til DS, trods alt...

Erik Olsen siger. ”Med udsigt til, at flerskrogsdisciplinen er på vej tilbage på det olympiske program, tjener det derfor DS til ros at holde fast i dansk YSWC deltagelse samtidig med erkendelsen af, at udtagelse og sejlerkvalificering nødvendigvis må finde sted i en eksisterende flerskrogsklasse.

Kun to SL16 i Danmark

Der er pt. to SL16 i Danmark, som Horsens Sejlklub har lånt af DS. Der er ingen i privateje. Som kontrast til det, er der mere end 30 aktive Hobie Cat 16 teams i DK, hvoraf 14 er ungdom jfr. den nationale 2010 rangliste.

”Det er mit håb, at DS beslutning om igen at anvende HC16 til udtagelse vil hjælpe til at gøre det mere attraktivt og mindre kompliceret for ungdomsbesætninger at tage udfordringen op. Vi krydser fingre for, at mindst 3-4 besætninger vil tage handsken op i år.” Slutter Erik Olsen.

Flotte resultater

Indtil videre er det flotte resultater, de unge har leveret. Bronze i Weymouth i 2006 og sølv i Canada i 2007.

I 2008 afholdt Århus WYSC i SL16 (DS havde besluttet, at det var SL16 der skulle sejles), hvor de danske ungdomsejlere til en afveksling, ikke kom i top 3.

I Brasilien i 2009 placerer Brødrene Bjørnholt sig på en niendeplads, for at komme stærkt igen i 2010 i Istanbul, hvor de sejler sig til 2.plads.

Tilmelding til YSWC-udtagelse inden 1. februar

Udtagelserne til YSWC 2011 er nu offentliggjort på DS hjemmeside under talentudvikling. Hvis du er interesseret i at være med, så læs mere her: www.sejlsport.dk

Fakta:

Sirena SL16, blev udvalgt i ISAF blandt flere katamaraner i en proces, der tager sin begyndelse i 2003. SL16 var ikke en anerkendt klasse under ISAF, og den anerkendelse kan kun opnås hvis båden i vid udstrækning er udbredt.

SL16 søger i årene derefter gentagne gange at opnå anerkendelse som klasse under ISAF, men bliver nægtet anerkendelse frem til 2007.

SL16 opnår endelig ISAFs anerkendelse i 2007, efter at klasseforeningen rapporterer, at der mindst er 20 både i Frankrig og England tilsammen, og den amerikanske klasseforening leverer også oplysninger, der tilfredsstiller ISAFs Equipment Committee.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader