Gå til hoved-indhold
Til Watski2Star har ALLE redningsveste og strobelys på - det er en del af reglementet. Foto: arkivKapsejlads
Til Watski2Star har ALLE redningsveste og strobelys på - det er en del af reglementet. Foto: arkiv

Lorenzen: Så tag den dog på!

Vi har alle redningsvesten med ombord, men kun de færreste kapsejlere har den på under sejlads. Redningsvesten skal op af kistebænken og på!

Af Morten Lorenzen |

Den kommende weekend har vi årets første store distancekapsejlads, Palby Fyn Cup. Hundrevis af sejlere ser frem til en dyst rundt om Fyn, og traditionen tro kan de forvente blandet vejr, og ikke mindst relativt koldt vand og luft om natten. Men tager vi de nødvendige forholdsregler for at sejle sikkert ?

Hvad kan gå galt ?

Vi har i årevis haft lovgivning om, at  der skal være redningsveste til alle ombord. Men lovgivningen stiller ingen krav om, at vi aktivt anvender vesten når vi sejler. Vi kan nøjes med at finde den, når det går galt !

I weekenden skete der et voldsomt uheld i Sydney Harbour, hvor de i øjeblikket sejler deres Winter Series. En 60 fods kapsejladsmaskine pløjede en 26 fods sejlbåd (S80 der minder om en Albin Express) ned cirka 30 sekunder efter at den store båd var startet.

Den lille båd var startet i en tidligere start, men var uheldigvis lige i sporet på de store bådes start. De tre sejlere ombord på den 26 fods sejlbåd, blev heldigvis reddet af tililende support både, mens deres sejlbåd sank på fem minutter. Heldigvis behøvede kun én af sejlerne at overnatte på hospitalet.

Men – var denne ulykke sket eksempelvis på Fyn Rundt, i skumringen, om natten eller på den trætte morgenvagt – ja, så er det ikke sikkert at sejlerne ville blive reddet.

Specielt på en sejlads som Palby Fyn Cup, er der masser af risiko for kollisioner. Dels deltager folk på vidt forskellige præmisser, fra ægte tursejlere til semi- og fuld professionelle projekter og mandskaber. Og dels er der mange forskellige størrelser både og ikke mindst antal besætningsmedlemmer – fra shorthanded til fully crewed storbåde. Meget kan gå galt når ulige børn leger.

På Palby Fyn Cup sidste år, var der et par ”near misses” – hvor overbordfaldne sejlere blev fundet ved tilfældigheder. Lad os håbe at alle formår at blive ombord, hele vejen rundt.

Sikkerhed – vores fælles ansvar

Som sejlere har vi et enormt ansvar for hinanden. Vi skal altid hjælpe hvor vi kan, og vi skal gøre alt for at sejle sikkert.

Men arrangørerne kan også gøre deres. I henhold til kapsejladsreglerne kan de faktisk stille krav om, at man SKAL sejle med redningsvest. Signalflag Y sat ved start kunne tages i anvendelse. Men sejladsbestemmelserne til dette års udgave af Palby Fyn Cup, angiver ikke dette.

Til Watski2Star fra Helsingør er der et krav om at redningsvest SKAL bæres når der sejles, ligesom strobelys skal være fastmonteret på redningsvesten.

Det har fungeret fint siden starten for fem år siden, og det virker helt naturligt for sejlerne at tage vesten på fra start til mål. Strobelyset sikrer at man faktisk kan se den overbordfaldne i mørket. Jeg tror ikke at Watski2Star deltagerne sejler andre sejladser uden deres redningsvest med strobelys.

Vi har alle et ansvar for at være det gode eksempel. De flotte store sponsor finansierede projekter har et ekstraordinært krav om at gå forrest.

Det virker som om, at de har taget dette til sig, hvis jeg skal tro på de kommentarer der har været på det seneste her på minbaad.dk og på andre sejlersites.

Nu håber jeg blot, at de husker det, når skuddet går til årets første store distancekapsejlads. Vi skal nok få det at se, for pressen tager masser af billeder, og minbaad.dk viser dem gerne.

Sikkerheds-gennemgang

Min opfordring til alle skippere er, at når I laver jeres briefing inden starten på Palby Fyn Cup, så brug tid på sikkerheden.

Aftal at I ALTID har behørigt udkig, til luv og til læ. Styrbord halse rettigheder er     ikke nok. I har et ansvar uanset hvilken halse I sejler på, hele vejen rundt om Fyn.

  • Aftal hvornår I alle har redningsveste på. Hvis I ikke kan blive enige om ”hele turen rundt”, så i hvert fald fra 18:00-06:00.
  • Gennemgå mand-over-bord procedure, og tag på vandet 1 time inden i plejer og træn proceduren.
  • Hold udkig og følg med på VHFén. Pågående redningsaktioner vil altid køre på VHF´en. Og du kan være en aktiv del af denne aktion, som det skete sidste år.
  • Tænk jer om – med en natte-lufttemperatur på 5-8 grader og en vandtemperatur på 10-13 grader, så holder man ikke mange halve timer i vandet, hvis uheldet skulle være ude.

Rigtig god tur – med rettidig omhu og omtanke – så bliver det igen en fed oplevelse for alle ;-)

Læs Morten Lorenzen´s blog indlæg her: link

Motor
content-loader
content-loader
content-loader