Gå til hoved-indhold
MAXI´er krydser klinger. Foto: Nico MartinezKapsejlads
MAXI´er krydser klinger. Foto: Nico Martinez

Lorenzen: Stor, større, størst...

MAXI bådene legede kispus med hinanden på Mallorca i Påsken. Mens sejlerDanmark nød det fantastiske vejr, mødtes giganterne på havet i PalmaVela. Jeg var på en dansk Swan 60.

Af Morten Lorenzen |

At sejle på Mallorca i Påsken har altid  været en stor fornøjelse. Jeg har flere gange prøvet at sejle Drage i Palma bugten i påsken, men denne gang fik jeg fornøjelsen af at deltage i en dansk Swan 60, ”Vertical Smile”, ejet og styret af Peter Lerbrandt.

Vi sejlede i MAXI klassen, og var mindste båd! Sjovt som størrelse bliver relativt, når man ligger og sejler blandt både på over 100 fod. At starte blandt disse sejlsportens giganter, giver taktikeren grå hår i hovedet, for hvordan sikrer vi et godt spor, hvor vi kan sejle i fri luft så længe som muligt, når vi nu er mindste båd.

Vores taktiker Mads Christensen fra North Sails, var skarp og lavede super starter, men alligevel gik der sjældent mere end få minutter før vi var overhalet af feltet – og sådan skal det være. Med i alt 6 sejladser, 4 op-og-ned baner og 2 distance sejladser blev der sejlet igennem hver dag.

MAXI WALLY klassen

De smukke og på det ydre, meget simple Wally både havde sin egen klasse. ”Esense” på 143 fod ledte denne fabelagtige klasse. Men størrelse var ikke nok, og ”Esense” endte på sidstepladsen i feltet blandt de otte Maxi Wally´er.

Bedst blev Wally 80´eren ”INTI” der med en jævn serie endte på 8 point. Lige efter kom Wally 100´eren ”Y3K”, med Jesper Radich som taktiker. Ombord var flere danske sejlere, og efter en lidt shaky start på ugen, kom de stærkt igen med en 1. og en 2. plads i de to sidste sejladser og sikrede sig 2. pladsen á point med Wally 95´eren ”Magic Carpet 2”.

Det var imponerende at se, hvordan bådhåndteringen på disse Wally´er var. På trods af relativ hård vind blev sejlskift, gennakker sætninger og nedtagninger udført med en præcision og en effektivitet, der fik det hele til at se legende let ud. Det var det absolut ikke, men besætningerne er meget trænede og der er en del professionelle sejlere der tjener en god hyre på disse både.

Én af Wally´erne var i øvrigt blevet ekskluderet ”af det gode selskab”. Wally 82´eren ”Highland Fling XI” fik ikke lov til at stille op i det eksklusive Wally Maxi felt.

Årsagen var, at de andre ejere mente, at der var foretaget så mange ændringer på denne Wally, at den ikke længere kunne betragtes som en Wally. Virkeligheden er nok snarere, at ”Highland Fling XI” i den grad sejlede fra alle de andre i de sidste sejladser i 2010.

Resultatet blev at Wally 82´eren blev smidt ned i MAXI klassen, men i flere af sejladserne var ”Highland Fling XI” første båd i mål, selvom den startede 10 minutter efter Wally´erne.

MAXI klassen

I Maxi klassen var vi placeret i løb med nogle spændende både. Udover ”Highland Fling” som nu var en RP82, og ikke en Wally, så var vi matchede imod en Swan 601, en JV60, en Mills68 og Southern Wind 78. '

Sidstnævnte ”Whisper” fra Irland havde i øvrigt også danskere ombord idet Christian Kamp stod for trimmet, Jann Neergaard stod for manøvre koordineringen og Rasmus Køstner stod for taktikken.

Dejligt at se hvor professionelt de drenge går til værks. Fra det øjeblik de går ombord er der en aura af effektivitet og professionalisme omkring dem.

Det giver meget respekt ombord. Og ingen opgaver var for store eller for små. Ikke noget med rock-stjerne nykker. Når båden skulle vaskes ned hver aften, var det danskerne der gik forrest med kost og spand. Og på banerne, var det tydeligt at danskerne drev båden frem til stor fornøjelse for ejeren.

I vores løb blev det hurtigt klart, at vi skulle kæmpe med den anden Swan 601 ”Arobas” og SW78´eren ”Whisper”. Efter et par hæderlige forsøg på at nå ”Whisper” tidligt på ugen, blev afslutningen nervepirrende med vores Swan konkurrent. Vi endte á point med dem, men fik femtepladsen da vi havde én bedre placering end dem.

Vores målsætning var at komme godt i gang med sæsonen, undgå skader og få manøvrerne på plads. Og alle disse mål blev nået. Så det var et happy crew der kunne sætte sig i flyveren i mandags, og se frem mod næste sejlads i Middelhavet om en måneds tid.

Se fantastiske billeder fra PalmaVela her: link

Danske "Vertical Smile" i fin balance. Foto: Nico Martinez

Push Buttom Sailing? på MAXI bådene er hydraulik og elektronik væsentligt. Der bliver trykket på mange knapper. Foto: Maria Munia.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader