Gå til hoved-indhold
En One design Formula 18 er et bud på en ny OL-flerskrogsbåd. Men her skal besætningens vægt være høj. Foto: f18-international.orgKapsejlads
En One design Formula 18 er et bud på en ny OL-flerskrogsbåd. Men her skal besætningens vægt være høj. Foto: f18-international.org

Flerskrog til OL – hvad skal vi sejle

Multihulls er tilbage i OL. Det stiller nogle krav til design, vægt og ikke mindst pris. Allan Nørregaard, 49er-sejler og tidligere Tornadosejler har nogle bud på, hvad en flerskrogsbåd skal kunne for at matche OL.

Af katrine bertelsen |

Vi har her på siderne, bragt indlæg fra Thomas Paasch og Bo Hasseriis om flerskrog og vingemaster. Allan Nørregaard, OL 49er-sejler, har gjort sig nogle tanker om hvad en OL-flerskrogsbåd skal matche.

Allan Nørregaard har før sin 49er OL-satsning været dedikeret Tornadosejler, og har gjort sig nogle tanker og erfaringer om, hvad en OL-katamaran skal kunne. Han fremhæver tre ting: Vægt, pris og hvilke vindstyrker den skal kunne håndtere.

Vægten er vigtig

Den skal gerne være tæt på 140 kg. til en mixet besætning, da det er den gennemsnitlige vægt for en voksen mand og kvinde. ”Det vil give flest mulighed for at sejle med og være konkurrencedygtige, ”pointerer Allan.

Prisen er ikke afgørende

”For det andet er prisen på en båd ikke det vigtigste. Det vigtigste er at kigge på, hvad det koster at køre en konkurrencedygtig OL-satsning.” siger Allan. ”Derfor er det billigere at vælge en båd der er af rigtig god kvalitet og dyrere i indkøb, der til gengæld holder længere.”

Det er værd at betale ekstra for at få produceret fuldkommen ens grej. Ellers kan det ende med at blive dyrt at vælge One design, hvis man pludselig skal købe 10 både for at finde en god,” forklarer Allan Nørregaard.

Det tredje er, at den skal sejle godt fra 2 til 12 m/s. For seværdigheden og sejlernes skyld.

”Jeg kan pt. ikke se nogle eksisterende båd der kan imødekomme de tre krav, jeg mener opfyldes til den båd, der skal vælges. Så jeg ser meget gerne der kommer noget nyt på banen. Det kunne være spændende med det nyeste nye, en helt up-to-date båd, f.eks AC18 med vingemast, men der skal nok et større udviklingsarbejde til, før den bliver One design,” slutter Allan Nørregaard.

ISAF er begyndt at kigge på mulighederne, og i november kommer der nyt fra dem.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader