Gå til hoved-indhold
Der er 18 danske sejlere til VM i Yngling i Sydney, til højre står træner Finn Beton Jensen. Foto: Sandeep SanderKapsejlads
Der er 18 danske sejlere til VM i Yngling i Sydney, til højre står træner Finn Beton Jensen. Foto: Sandeep Sander

Danmark ligger til U 23 VM-sølv i Sydney

Ynglinge-holdet Lucas Lier, Konrad Florian og Hans Christian Rosedahl er efter 6 sejladser på sølvplads blandt de unge sejlere. Færger sejler desværre ind i VM-banen, fortæller Mikkel Winston.

Af Troels Lykke |

37 Ynglinge deltager i en tune up sejlads før VM som samtidig er australske mesterskaber og Youth Gold Cup for unge under 23 år. Det fortæller Mikkel Winston i denne artikel.

DEN 199 med Lucas Lier, Konrad Florian og Hans Christian Rosedahl ligger efter 6 sejladser som nr. 2 blandt de unge sejlere. DEN 199 havde en jævn dag på vandet med en 7, 2 og en 17 plads.

Desværre for Danmark, inkasserede NED 365 1, 1 og en 18 plads og ligger dermed komfortabelt foran med 10 point ned til DEN 199, inden de to sidste sejladser i morgen. 

Den danske pigebesætning DEN 202 ”The Pink Ladies” med Mille Brandt Jensen, Sarah Sander og Stine Nielsen har sejlet meget stabilt og ligger lige nu nr. 11 og er næstbedste danske båd i Gold Cup.

Flere dansker er syge

Flere af de øvrige danske besætninger har desværre været ramt af sygdom og her dermed ikke kunne deltage i alle sejladser under tune up stævnet. Alle gør dog hvad de kan for at blive klar til VM som starter den 4 januar.

Sydney har indtil nu budt på det fineste sejlvejr, med en fin sydlig vind 6-10 m/s. Vinden slår 15-20 grader, med er rimelig systematisk grundet de landlige forhold. Herudover skal sejlerne være meget opmærksomme på strømmen som også er vidt forskellig på banen.

Pas på færger på banen

Foruden vind og strøm, skal man som sejler være ekstremt opmærksom på færgetrafikken som konstant sejler rutesejlads på tværs og langs af Sydney harbour. De sidste to dage har banen ligget midt i to færgeruter.

Alle færgerne har fortrinsret for sejlbåde og der er en sikkerhedszone på 200m foran samt 30m bagefter. Det er derfor en ny dimension at tænke ind i taktikken, så man ikke ender med at skulle falde 200m bagom en færge, fortæller Mikkel Winston.

Sejlads i Sydney Habour en en stor udfordring. Foruden springende vind, forskelligt vindtryk og tidevand med tilhørende strøm, så er der masser af færger som har forsejlingsret  og bølger på kryds og tværs. Det er ikke tilfældigt hvem der klarer sig godt, kun de bedste kan sejle stabilt i den slags farvand, fortæller fotograf af billedet Sandeep Sander fra KDY.

www.ynglingworlds2012.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader