Watski Skagerak twostar i kuling
Jens og Tina Thuesen har sendt en beretning om deres sejlads i Dragonfly til Watski Skagerrak Twostar i Norge, med 20 knob på læns og kæmpe bølger.
I år bestod Watski Skagerrak Twostar i Norge af to i stedet for ellers tidligere tre etaper. Første ben var fra Hankø i mundingen af Oslo Fjorden til Arendal, ca. 85 sømil, hvor der var der seks timers pause. Anden etape ca. 160 sømil gik fra Arendal tilbage til Hankø via brofjorden i Sverige. Der var 120 tilmeldte både, heraf en dansk.
Medstrøm og "liten kuling" (hård vind) i snuden er opskriften på bølger der forsøger at tage pippet fra båd og mandskab. Mange både måtte give op undervejs. Trimaranerne var lidt bedre end gennemsnittet, 3 ud af 4 kom igennem.
Andet ben på tværs af Skagerrak plat læns med op til 14 m/sek udløste en sund diskussion ombord på dragonflyen, om det nu er fornuftigt at bære fuldt storsejl og spiler med mere end 20 knobs fart i skuden?
Om ikke andet fik vi lagt alle kølbåde (op til 54 fods) godt og grundigt bag os og kom i mål som anden båd efter en Norsk 36 fods trimaran.
Vi har deltaget fem gange og gennemført hver gang og blev hædret med "Cuba flaget" som skal føres på fremtidige twostars i Norge som bevis pâ at man godt kan lide at pine sig selv og båden ud over alle grænser.
Det kræver tillid til sin bådbygger og indtil videre (touch wood) har vi været forskånet for skader. Og vi er nu ready til den danske udgave af Watski twostar fra Helsingør den 19. August.
Hankø er langt væk fra Danmark, men med den rette planlægning er der fine stop med gode restauranter undervejs i Ebeltoft, Anholt, Skagen, Smögen etc. Og det kan fint gøres paa 2 eller 3 dage hver vej afhängig af vind og vejr og hvis man udnytter de lyse nætter til transportsejlads, som faktisk giver mange unikke og stemningsfyldte sejloplevelser paa kanten af højsæsonen (tomme havne, plads paa restauranten, motiverede live musikere i halvfyldte lokaler etc.).
Og allervigtigst: Danskere er meget velkomne i Norge!
Hvis man vil drille nordmændene kan man i stedet nævne, at hvis Norge griner af det danske rumraket projekt, ja, så griner vi af deres ubåd drevet af vedvarende energi…
Jeg vil opfordre andre danskere til at tage afsted. Det er en ekstrem sejloplevelse som trods alt er relativt tæt på dansk farvand. Men danskerne bliver vel gerne syd for Skagen?
Sejlerhilsner fra Jens og Tina
Billedet er ikke en ubåd for sejl. Men en Norsk Dragonfly 920 Extreme Trimaran i en bølgedal der efter 5 timers kryds i 12-14 m/sek på det første ben fra Hankö til Arendal ligger side med Tina og Jens i deres dragonfly 35.
Jens ved roret, hamrende koldt trods blå himmel, men super lækkert, gashåndtaget i bund.