Gå til hoved-indhold
Ashmoore Reef med indonesiske fiskere i klassiske sejlskibe. Foto: ExabyteTur
Ashmoore Reef med indonesiske fiskere i klassiske sejlskibe. Foto: Exabyte

IMX 40: 1400 sømil med lavtryk

Langturssejler Jens Mohr Ernst og familie i IMX 40, Exabyte, er nu på øen Rèunion i Det Indiske Ocean. De venter på godt vejr til Sydafrika. Ny rapport til minbaad.dk

Af katrine bertelsen |

Exabyte er pt. på Rèunion, en fransk ø 500 sm øst for Madagaskar. Vi ligger i marina i St. Pierre sammen med 15 andre langturssejlere, der alle venter på et fornuftigt vejrvindue til at komme til Sydafrika.

Cyklonsæsonen står for døren, men lavtrykkene er kommet rundt om Kap det gode håb i en lind strøm, og ingen har haft lyst til at krydse de 1400 s/m de sidste par uger.

Højtryk på onsdag

Det ser ud til at et højtryk kommer ud over Madagaskar på onsdag, hvis det sker, bliver marinaen tom. Der ligger både fra det meste af verden, Norge, Sverige, Belgien, Holland, England, Frankrig, Brasilien, Sydafrika, Canada.

De europæiske både, skal alle rundt om Afrika og op gennem Atlanterhavet til Europa ligesom os. De fleste har planlagt at sejle op langs Afrikas kyst og trodse 3000 sm mod vind og strøm, syd for Azorerne.

Vi er ikke helt afklaret, men hælder mest til at sejle de 3000 s/m ekstra til Brasilien/Caribien for at kunne sejle ned af bakke hele vejen.

Ashmore Reef

Vi begav os ud på det Indiske Ocean sidst i august, hvor vi forlod Darwin. 500 s/m mod vest stoppede vi ved Ashmore Reef, et par sandbanker ude i det store blå, der giver lidt læ. Især ved lavvande er der fint at ligge, men ved højvande forsvinder det meste af revet og der bliver temmelig uroligt at ligge.

Vi blev der i 3 dage og nætter, dykning, vandring på sandrevlerne og farverne fra den turkise lagune, der spejlede sig i himlen, var uovertruffen. Der var ingen andre cruisere end os, kun et par indonesiske fiskerbåde og et australsk krigsskib.

Stedet er ejet af Australien og de har givet indonesiske fiskere i klassiske sejlskibe lov til at fiske her.

Bål på dækket

Disse både havde ingen motor eller noget som helst nymodens udstyr ombord. Maden blev lavet over et bål på dækket og alt så ud til at være hjemmelavet ombord. Det mest imponerende var sejlene, der var syet sammen i smalle baner der var lagt ud på langs med kræfterne i sejlet og med en ganske fin facon.

Et kunststykke der med garanti ville få enhver sejlmagers tænder til at løbe i vand.

Juleøen

Da vi forlod Ashmore med kurs mod Christmas Island fandt vi ud af hvorfor Australierne kun havde givet disse både, fra fortiden, lov til at fiske i deres farvand, da vi kom ud i internationalt farvand, blev vi mødt af et ocean tæt pakket med ”longlines” og indonesiske motoriserede fiskerbåde, der havde tømt havet for fisk.

Christmas Island var modsat Ashmore en høj ø, der voksede op fra oceanet, med et fugleliv, vi aldrig tidligere har set.

Den eneste lighed den havde med Ashmore, var en ganske urolig ankerplads, der ind imellem præsterede dønninger på op til 1½ meter. Trods dette blev vi der i 9 dage, da naturen og menneskene her var værd at opleve.

Næste stop var Cocos Keeling, en australsk atol, der er sidste stop før den lange passage, til Mauritius. Coco var primært beboet af muslimer, der ikke havde noget til overs for europæiske cruisere, og da vi ikke følte os specielt velkomne sejlede vi hurtigt videre.

Surt vejr!

Vi forlod Cocos sammen med en brasiliansk båd, og vi fik den værste passage til dato. Vinden var agten fra, men bølgerne fra Sydhavet klaskede ind på bb side hele vejen og var ifølge målestationerne 6 meter da det var værst. De godt 2300 s/m tog 13 dage for Exabyte, heraf 4 dage med kuling.

Disse 4 dage var virkelig barske, hvor vi gik for fokken alene og autopilot, vi gik kun sjældent op i cockpittet for hurtigt at rette kursen eller trimme fokken. Vi nåede lige netop ind til Mauritius inden det næste uvejr kom.

Det gjorde vores brasilianske venner ikke, som fik fornøjelsen af en omgang tæsk mere inden de nåede frem. De sejler i en RA400, der ellers ligner Exabyte. Til trods for dette måtte de tage til takke med en gns fart på 6 knob mod vores 7.5.

Tak for det du almægtige Niels Jeppesen. Mauritius var OK, men Rèunion er flottere og det franske køkken uovertruffen, så det er fint at vente her på stabilt vejr til næste passage.

25500 s/m slider

Vi har nu sejlet 25500 s/m siden vi forlod Danmark i september 2009. To spilere er slidt op og vores storsejl er temmelig medtaget. Henrik fra Elvstrøm Kerteminde har fået produceret et nyt, som er sendt til Durban sammen med endnu en spiler, som der heldigvis fulgte mange med af, da vi købte Exabyte.

Sprayhood og bom-presenning lider også kraftigt af to år i salt og brændende sol, så det skal vi have fornyet når vi kommer til Sydafrika.

Hilsen Kresten, Jørgen, Kirsten og Jens.

Du kan følge Exabyte her: www.exaoceancruise.blogspot.com

Ashmoore Reef.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader