Mälar 30 - OK-jolle verdensmesterens kultbåd
Svend Jakobsen, OK-guldvinder fra 1963, elsker hurtige, smalle linjer og trods en uges arbejde om året i vedligeholdelse. Bådtypen omtales i bogen: 'Mænd der hader kvinder'.
Intet toilet, intet pantry, ingen ståhøjde, men masser af sjæl og sejlglæde og lange køjer og et lille, dybt cockpit. Sådan er livet på Svend Jakobsens lange, smalle Mälar 30 på 11,5 meters længde.
En svensk skønhed fra 1940, som der er en masse kultdyrkelse omkring, så meget at selv den verdensomspændende, svenske bog, ’Mænd der hader kvinder’, omtaler en gul Mälar 30 i Stockholm, hvor Mälar-bådene er blevet bygget og stadig bygges.
Kender den gule i Stockholm
-Jeg kender faktisk den gule Mälar 30. I Sverige og især i Stockholm er der rigtigt mange af bådtypen og der holdes svenske mesterskaber i bådtypen, hvor cirka 20 både sejler, forklarer den 66-årige Svend Jakobsen, der i dag er en pensioneret kemiingeniør og bor i København med hustruen Inger, som han har seks børn med.
Det skriver BådNyt på gaden. Et magasin, som minbaad.dk skriver for og arbejder sammen med.
Hverken konen eller børnene sejler med på D-51, det gør i stedet vennerne, når der sejles langtur mellem landsdelene eller kapsejlads mod andre træbåde i Classic Regatta i Svendborg samt sejlads i træbådeforeningen, DFÆL, der i år har træf i Ebeltoft.
Svend Jakobsen sejler også ture alene i båden, fortæller han til BådNyt.
6,5 knob på kryds
Svend Jakobsen klarer sig godt i sin båd med navnet Trio, ikke mindst efter han købte en ny genua, i forvejen har han godt styr på kapsejlads, da han blev den første verdensmester i verden i OK-jollen i 1963.
Hurtigt går det da også i Mälar 30, der sejler 6,5 knob på kryds, mens fartrekorden på læns lyder på 15 knob, sat i 20 m/sek. med kun storsejl og fok oppe.
-Båden er bedst på halvvind, der går den virkelig stærkt, fordi den bruger hele sin lange vandlinje. Jeg har sejlet fra Anholt til Sundby i København på ti timer og vi har sejlet fra Sundby til Vordingborg på otte timer, men der blæste den også og båden er så let at den let kan komme op at surfe på søerne, siger Svend Jakobsen om båden, der har en kølprocent på næsten 50 procent.
Pløjer gennem bølgerne
På kryds pløjer båden lige gennem bølgerne med sin sylespidse stævn, så vandet let kan ramme sejlerne nede i cockpittet.
-Det gør ikke noget, vi har altid skiftetøj med om bord, men båden skærer lige gennem søerne. Vi sejler typisk hele dagen er oppe i cockpittet når vi sejler, så det gør ikke noget at båden er primitiv, siger den 66-årige sejler, der købte sin hvidmalet Mälar 30 i 2006.
Dengang var den allerede sat i stand af en bådebygger, der havde båden, men siden har Svend Jakobsen fået renoveret ruftaget i mahogni og teakdækket hos vennen og bådebyggeren Poul Oddersborg i Lundeborg.
Nyt ror og motor
En ny, let indenbords el-motor med 7 hestekræfter er også lagt ind, så han kan sejle 15-20 sømil på en opladning og samtidig havnemanøvrerne for den langkølede båd går langt bedre med el-motoren.
-Båden er svær at manøvre i havnen fordi den er så lang, men med el-motor går det langt bedre. Det hjælper også at jeg har fået et fritstående spaderor i stedet for et hængslet ror bag på kølen, forklarer sejleren til BådNyt.
Om Mälar 30 siger Svend Jakobsen.
-Jamen, bare det at se på båden gør mig glad, linjerne der er tegnet i hånden i 1940 er jo flotte og så sejler båden jo godt, siger sejleren. Læs hele artiklen i BådNyt.
Mälar 30
Designet 1932
Længde 11,5 m
Bredde 2,04 m
Dybgang 1,4 m
Vægt 2,3 ton
Kølvægt 1,0 ton
Krydsstel med genua 33 kvm
Spiler lille 60 kvm
Spiler stor 120 kvm
Motor indenbords el-motor 7 hk
Antal Mälar 30 - bygget hidtil 130 stk.
Klædning er i lærk, mens spanter i eg og jern
Brugtpris fra 50.000 til 400.000 kr.
Mälar-site: www.malaryachtbuilders.com
Svend Jakobsen ses her til venstre i det dybe cockpit, som slibes ned hvert andet år og lakeres. Til højre ses gasten Lasse Petersen fra Svendborg.