Gå til hoved-indhold
Groupama havde den hurtigste båd og de udviklede sig under Volvo Ocean Race, siger Dolmer. Foto: Volvo Ocean RaceKapsejlads
Groupama havde den hurtigste båd og de udviklede sig under Volvo Ocean Race, siger Dolmer. Foto: Volvo Ocean Race

Dolmer: Derfor vandt Groupama Volvo Ocean Race

Jens Dolmer var ansat få måneder på Groupama. Her fortæller han hvorfor de vandt, mens Puma var favorit. Minbaad.dk er nu i Irland til Volvo-afslutning. Interview.

Af Troels Lykke, galway, Irland |

Groupama og Franck Cammas købte Volvo Ocean Race vinderbåden fra 2009, Ericsson 4, og de betalt en pæn pris, for der var også viden med i den pris, fortæller jordomsejleren fra Ericsson 3, Jens Dolmer, til minbaad.dk.

-Vi havde et stort forspring dengang, og vi fik sejlet Ericsson 4 ned til Loirent i Frankrig, hvor vi havde 30 dages testsejlads i november, hvor sejl blev testet, på det tidspunkt var det lovligt at teste sejl og vi gennemgik det hele, siger Jens Dolmer, der af familieårsager forlod holdet i slutningen i februar 2010.

-Groupama betalte mange penge for båden og ikke mindst viden.  Vi fik al information om Ericsson 3s performance, optimale vindvinkler og sejle på, sejlgarderober, target speed og bådens sweat spot, samtidig fik man også adgang til alle E 4s svagheder og styrker, som Groupama dermed kunne undgå, når de byggede Groupama. Det var præcist sådan at Ericsson Racing Team gjorde det, da man købte vinderbåden ABN Amro efter de vandt i 2006, siger Jens Dolmer, vi mødte tidligere på ugen på Oures familiekursus.

Vi skulle tale fransk

Hvordan er Franck Cammas som skipper og sejler?

-Han er som franskmænd er, siger Dolmer og griner, ’på de første møder fik jeg og de to svenskere af vide, at al kommunikation foregik på fransk, så der sad vi nordiske sejlere så og kiggede på hinanden, indtil jeg fik sagt, at så fik de ikke noget ud af vores viden fra Ericsson.

Dolmer roser også Cammas:

-Han er god til at få en båd til at sejle stærkt, han er en af de bedste rorsmænd i Volvo Ocean Race og en af de få skippere, der selv styrer så meget, han har en god følelse af båden, når båden skal sejle apperent, altså hurtigere end vinden. Det er en af årsagerne til at Groupama vandt.

Groupama viste på første etape, at de ikke mestrede strategi, da de sejlede ind under Afrikas kyst.

-Ja, de dummede sig på første etape, men på anden etape fra Cape Town opdager de at de er de hurtigste i feltet og de var tæt på igen at dumme sig og de holdte sig til feltet og derefter begynder de andre både at følge Groupama, der nu sejler konservativt fordi de er hurtigste båd i feltet, og det giver selvtillid.

Telefoncia blev dårligere og dårligere

Men hvad sker der med Telefonica, de førte jo klart efter de tre første etaper?

-Telefonica bliver ustabile og dummer sig i inshore og mister selvtillid og de udvikler sig ikke efter de kom til Cape Town, men det gør fx Groumapa og andre, der får kopieret sejl og design fra Telefonica, der bliver dårligere og dårligere under sejladsen.

Hvem var din favorit til at vinde Volvo Ocean Race?

-Det var klart Puma, de har Tonny Mutter og Brad Jackson fra E4 og dermed en del viden, samtidig har de skipperen Ken Read fra North Sails og dermed en del viden om sejl. Men de knækkede masten på første etape (fra Alicante til Cape Town, red.) og mister 25 point der og de mister udviklingen, der normalt sker efter Cape Town men det kunne de ikke nå på grund af den knækkede mast, men havde de ikke knækket masten så havde de vundet Volvo Ocean Race, det var jo et rullende projekt, der var med i forrige sejlads. Puma begyndte først at udvikle sig efter Kina, siger Dolmer.

Groupama ku blive for ’fransk’

Og hvorfor mener du ikke, at Groupama sku vinde?

-Jeg troede det ville blive for ’fransk’, at de ville gå deres egne veje, som de gjorde det på første etape, jeg havde også forudset konflikter på Groumapa, men de udebliver jo når det går så godt for holdet, men Groupamas bås er hurtig og har det mest oprettende moment og kan bære mest sejl på halvvind, siger den 43-årige prof-sejler og smiler.

Minbaad.dk er nu i Galway og følger inportrace, der er afslutningen på Volvo Ocean Race.

Jens Dolmer til højre i selskab med Bouwe Bekking. Foto: Mikkel Sangstad

Motor
content-loader
content-loader
content-loader