Gå til hoved-indhold
Michael Floor er her om bord på den nye 36 fods båd fra Dufour Yachts. PR-fotoKort Nyt
Michael Floor er her om bord på den nye 36 fods båd fra Dufour Yachts. PR-foto

Ny Dufour 36 er designet til kap- og tursejleren

Dufour 36 Performance er en sporty og komfortabel ny cruiser med høj stabilitet og potentiale til ambitiøs kapsejlads. Med komfortpakke koster båden 1,25 mio. kr. Se fotos.

Af Troels Lykke |

Dufour 36 har ifølge importør Floor Marine i Egå, innovative sejlende skroglinjer er designet efter de nyeste hydrodynamiske erfaringer af succeskonstruktøren Marco Felci, Italien, der har designet begge Dufours's velrenommerede serier af familiecruisere og performance cruisere. 

Den nye 36er lægger sig mellem de succesfulde performance cruisere Dufour 34e og Dufour 40e og har fået en endnu mere kæk lodret stævn, en chine agter som de berømte VO-70ere, der i øjeblikket er på vej jorden rundt i Volvo Ocean Race, samt ikke mindst en effektiv T-køl, det forklarer importør Michael Floor, der i øvrigt fortæller til minbaad.dk, at bådmessen gik godt mht. salg af Dufour og Bavaria-både.

Nyheden har desuden fået et praktisk udtrækkeligt bovspryd i kulfiber til stor gennaker eller fx Code 0.

Chine giver stabilitet og bedre greb i vandet

En chine er et skarpt knæk i fribordet over vandlinjen. Dufour 36's chine begynder næsten midtskibs og går helt ud til hækken. 

- Den giver lidt ekstra fartgivende stabilitet og lidt mindre afdrift, fordi chinen også giver et skarpere "bid" i vandet. På grund af den store bredde agter skal 36eren helst sejles med lidt krængning, lyder det fra det fransk Dufour-værft ved Atlanterhavet.

Skot og bord kan fjernes

Indretningen om læ i Dufour 36 er helt traditionel med høj komfort og et væld af praktiske detaljer, som fx den helt banebrydende ide, at forskottet kan åbnes næsten helt med to store døre. 

- Det giver en enestående rumlighed og ud-i-et fornemmelse til cruisingsejlads, og samtidig er dørene hængslet, så de hurtigt og nemt kan fjernes, hvis man fx vil lette båden til kapsejlads. Det store salonbordet kan også let fjernes, når man fx vil spare vægt om bord, lyder det i pressemeddelelsen fra Floor Marine.

Stort stuverum

Der er også nem adgang til et stort stuverum under dækket og cockpittet om styrbord, gennem i en speciel luge på toilettet, der fx gør det nemt at hente sejl ud og ind af stuverummet.

I cockpittet kan den agterste del af kistebænkene tages ud, når der sejles kapsejlads. Det giver mere og nemmere plads for mandskabet, til at trimme på skødespillene.

Dufour 36 har tyskerskødning, der er ført helt enkelt tilbage til cockpit nederst på rufsiderne. Båden har en bred stabil rig med to salinger, hvor vantene er monteret i røstjern helt ude på fribordet.

Pris: 1,25 mio. kroner leveret i Egå

Dufour 36 Performance
Længde 10,99 m, længde i vandlinien 10,21 m, bredde 3,61 m, dybgang 2,20 m, deplacement 6.400 kg, sejlareal (krydsstel) 72,1 m2, motor Volvo MD 2030 29 hk, brændstoftank 90 l, vandtank 220 l, køjer 4-6, design Umberto Felci, Italien, værft Dufour Yachts, Frankrig, pris 1.250.00 kr. incl. komfortpakke, bundmalet, søsat og rigget i Egå, men excl. sejl.

Åbent cockpit skaber mere plads til rorsmand og taktiker.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader