Gå til hoved-indhold
Ulykken skete i 10 m/s vind med pust op til 14 m/s.Sejlklubber
Ulykken skete i 10 m/s vind med pust op til 14 m/s.

Dødsulykke på Isefjord: Lynæs Sejlklub forklarer

En tragisk ulykke kostede onsdag aften en 63-årig sejler livet under aftenkapsejladsen, der blev sejlet på Isefjorden. Alle sejlerne bar redningsvest.

Af katrine bertelsen |

Onsdag aften mistede en sejler fra Lynæs Sejlklub livet, under aftenkapsejladsen der blev sejlet på Isefjorden.

Alle sejlerne, om bord på sejlbåden, bar redningsvest. og selv om den overbordfaldne sejler blev bjærget i løbet af ganske kort tid, stod han liv ikke til at redde.

 Nina Vedel Møller, formand for Lynæs Sejlklub, siger om ulykken:

- Det er en tragisk ulykke der er sket. Det kunne være sket for os alle sammen. Der er ikke nogen der er skyld i det her – det er et uheld som alle sejlere ved kan ske. Sejlerne er kendt i sejlklubben og vi har stor tillid til deres evner som sejlere. Vores tanker går til familien og sejlerne.”

Fakta om ulykken

Fakta om sejlulykke ud for Lynæs onsdag den 5. september 2012. Dette er hvad vi på nuværende tidspunkt vides om ulykken. Når der foreligger yderligere information vil denne blive lagt på Lynæs Sejlklubs hjemmeside.

- Ulykken skete under en aftenkapsejlads arrangeret af Lynæs Sejlklub.

- Forhold: middelvind ca. 10 m/sek. Vindstød op til 14 m/sek.

- Den involverede båd er dansk (rettelse til tidligere oplysninger) og en Maxi 84 (28 fod) med en besætning på 4danske sejlere. Alle er medlemmer af Lynæs Sejlklub og kendt i klubben som rutinerede sejlere. Alle om bord bar redningsvest under sejladsen.

- Et 63-årigt mandligt besætningsmedlem skubbes i vandet af sejlbommen under en ufrivillig bomning (båden sejler ”læns” dvs. med vinden ind bagfra). Personen, der læner sig op af bommen for at holde den ude på læns, bliver skubbet i vandet, da båden rammer en skæv sø og pludselig bommer. Den 63-årige bliver ikke fysisk skadet i situationen (dette ændrer ved tidligere oplysninger om at sejleren blev ramt i hovedet af bommen.)

- Den øvrige besætning, nu 3 om bord, får hurtigt taget sejlene ned og vendt sejlbåden for motor. Der blev kun sejlet for storsejl og fok.

- Overbordfaldne ligger fint i vandet med sin redningsvest. Besætningen har dog problemer med at få fat i ham. Derfor springer et besætningsmedlem i vandet for at hjælpe overbordfaldne – dette besværliggøres dog af hans oppustelig redningsvest.

- Skipper om bord på båden vælger har at alarmere Lyngby Radio om situationen - dette er noteret i SOKs rapport til kl. 20:34.

- Båden får fat i overbordfaldne og besætningen sikrer vedkommende på hækken af båden – det er i første omgang ikke muligt at få ham helt op i båden.

- Herefter koncentrerer besætningen sig om det andet medlem i vandet, der bjærges hurtigt. Sammen får besætningen nu den overbordfaldne, der er bevidstløs, op i cockpittet og begynder førstehjælp. Lyngby Radio orienteres igen om situationen.

15-20 minutter

- Samlet set vurderer skipperen at der er gået mellem 15-20 min. fra den første gast falder over bord til han igen er oppe af vandet.

- En redningshelikopter er på vej til ulykkesstedet, men kan ikke, grundet riggen, hejse den bevidstløse gast op fra båden. En gummibåd kommer til hjælp og får den bevidstløse gast ud, hvor han kan hejses op.

- Helikopteren flyver direkte til Rigshospitalet, hvor sejleren ikke kan genoplives.

- Det andet besætningsmedlem, der var i vandet, kommer i land og køres med ambulance til Hillerød Sygehus. Her udskrives han kl. 02:00 uden fysiske mén.

- Sejlbåden sejles til Lynæs Havn af den tilbageværende besætning med hjælp fra redningsmandskab.

- De involverede er tilbudt krisehjælp via Danmarks Idræts-Forbunds kollektive klubforsikringer.

Pressemeddelelse udsendt på vegne af Lynæs Sejlklub af DS

Lynæs Sejlklubs hjemmeside

Motor
content-loader
content-loader
content-loader