Gå til hoved-indhold
Brita Leth er af de både, der har fået penge fra Skibsbevaringsfonden.Udstyr
Brita Leth er af de både, der har fået penge fra Skibsbevaringsfonden.

Bevaringsværdige skibe ryger til udlandet

En del af Danmarks maritime kulturarv er på vej til udlandet. Skibene er for dyre at vedligeholde og Skibsbevaringsfondens pengekasse er slunken.

Af katrine bertelsen |

To af Danmarks gamle bevaringsværdige fartøjer er allerede solgt til udlandet, og flere er på vej. Finanskrisen gør, at ejerne kan ikke tjene penge nok på chartervirksomhed, og Skibsbevaringsfonden har ikke penge nok til at hjælpe betrængte skibe.

- Det er en udvikling der har stået på i ca. tre år, konstaterer Direktør for Skibsbevaringsfonden Jes Kroman. Siden krisen startede, er mulighederne for at tjene penge på chartersejlads med de gamle skibe gået alvorligt ned. Ejerne kan simpelthen ikke tjene penge nok til at vedligeholde dem. 

Mister en million

Skibsbevaringsfonden har et årligt budget på 3,5 mill. og med det beløb støtter de ca. 90 bevaringsværdige skibe. 

- Vi har de seneste tre år fået en donation på 1 mill. kr. om året ekstra af Den Danske Maritime Fond, men den var desværre tidsbegrænset og udløber med dette år. Det betyder, at vi nu mister ca. 30 % af vores midler, og det lige midt i en krise, hvor vi oven i købet har 30 % flere ansøgninger end vi nogen sinde har haft. Det bliver nu meget meget svært for os, fortæller Jes Kroman.

I forvejen er det ikke en stor hemmelighed, at vedligeholdelsen af gamle træskibe er en bekostelig affære. De fleste ejere og de laug der ejer bådene, laver og betaler langt det meste selv, men mange er nu på vej til at give op. Den vej udviklingen går betyder, at flere skibe allerede er solgt til købere i udlandet eller på vej væk, da der ikke er danske købere.

Politikerne er ikke til at råbe op

Med en enkelt undtagelse er det ikke til at få politikerne i tale. Kun Dansk Folkepartis kulturordfører, Alex Ahrendtsen vil gøre et forsøg på at skaffe penge til Skibsbevaringsfonden. Han sagde til dr.dk mandag:

- Vi vil prioritere nogle midler fra bygningsbevaringen og putte dem over i skibsbevaringen. Skibe og Danmark hænger sammen og har gjort det i tusind år. Derfor er det helt naturligt, at vi også sørger for, at vi har skibe, siger kulturordføreren.

En katastrofe

Jes Kroman undrer sig over, at der ikke er flere penge til at vedligeholde en vigtig del af landets kulturelle arv. 

- Herregårde og kirker kan politikerne godt se vigtigheden i at bevare, selvom de står tomme. Men når det gælder de gamle skibe er det åbenbart svært. Det er en katastrofe, at vi nu ser vores sejlende kulturarv forsvinde til udlandet.

Jes Jes Kroman er overbevist om, at det bl.a. er fordi der ikke er nogen søfolk i folketinget, at emnet ingen interesse har.

- Det er dybt frustrende. Vi har bedt om møder med de tre seneste kulturministre, ikke kun for at tale om penge, men også for at tale om, hvad vi kan gøre bedre. Men de vil ikke tale med os, der er ingen dialog.

Og det er ærgerligt, syntes Jes Kroman. Blandt andet har Skibsbevaringsfonden sendt et forslag til lempelser for charterskibene, så det bliver nemmere for ejerne at sejle med passagerer. Det forslag har de ikke fået en reaktion på.

Hjælper udkantsdanmark

- Vi vil også gerne give vores bidrag til udkantsdanmark, hvor mange af de små skibsværfter ligger. Det er selvfølgelig ikke mange penge Skibsbevaringsfonden lægger rundt omkring, men for et lille værft i et udkantsområde, kan det betyde knald eller fald, og det er med til at holde liv i de tyndt befolkede områder af Danmark, slutter Jes Kroman.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader