Xp 50 flyder - ny fotoserie i top af artikel
Først kom Xp44, så Xp 38 og nu en Xp 50. Senere bygges Xp 33. Mere vægt er flyttet ned i kølen på Xp 50. - Både i den størrelse leveres oftes med kulfibermast, siger Birger Hansen.
Over 100 Xp-både fra X-Yachts er allerede solgt og i disse tider må det betegnes som en succes, skriver Haderslev-værftet til pressen.
I forhold til den tidligere serie er der nu flyttet 30 procent mere vægt ned i kølen på Xp 50, der således får næsten en kølprocent på 50 procent i forhold til bådens vægt.
Kølen, der i dybest udgave stikker tre meter, vejer 5,1 ton, mens båden vejer 11,6 ton.
Mere stiv båd
Båden bliver dermed mere stiv og båden bliver dermed hurtigere. Skroget er lettere end hidtid, da det er støbt med vakuum epoxy infusionsteknologi i Polen, hvor bådene støbes, mens apteringen er i Haderslev.
Xp 50 bliver med bovspryd i kulfiber. Fokken bliver en 106 procents størrelse. De første seks af bådtypen er allerede solgt til kunder i Europa og Australien.
Flest med kulfibermast
De fleste af kunderne til Xp 50 vælger at få en kulfibermast på og den kommer fra Southern Spars der ligger i udkanten af Aabenraa, men der leveres også alumaster fra John Mast. Det fortæller Birger Hansen i dag til minbaad.dk:
- Når man køber båd i den størrelse, så vælger de fleste en kulfibermast, forklarer Birger Hansen, medejer af X-Yachts.
Med cruisingpakke, der er med asymmetrisk spiler, storsejl og rullefok fra North Sails, kortplotter fra Raymarine, autopilot, bundmalet og søsat, så ligger prisen på 5,6 mio. kroner med dansk moms.