Øgede sikkerhedskrav - sejlklubber går dog fri
Nye regler for sikkerhed ved sejlads med børn og unge bliver klar til sejlsæsonen, så foreninger, efterskoler og institutioner har klare retningslinjer før sæsonen. Steen Wintlev fra DS, siger at Sejlklubber ikke er omfattet.
Det lovede Søfartsstyrelsen på et møde sidste uge, hvor Friluftsrådet deltog sammen med en række andre interessenter.
Egen sikkerhedsinstruks og godt sømandskab
Det kommende regelsæt for skoler og institutioner præciserer, at det er insitutionen, dvs. skoleledelsen, der er ansvarlige for sikkerhedsniveauet. Desuden er principperne bag regelsættet at:
- Den institution, der er ansvarlig for sejladsaktiviteterne skal selv lave en såkaldt "sikkerhedsinstruks", hvoraf det fremgår, hvilke forholdsregler der skal tages omkring aktiviteterne. Herunder hvornår og hvor der sejles, krav til bemanding og fartøjer etc. Søfartsstyrelsen er ved at fremstille en vejledning i, hvordan skoler og institutioner m.fl. kan udfærdige en sådan sikkerhedsinstruks.
- Sikkerhedskravene vil fremover i vid udstrækning være såkaldte "funktionskrav" - dvs. afhængige af situationen. Skolerne skal derfor beskrive de sikkerhedsvilkår, som anses for at være nødvendige under de betingelser der gælder for deres specifikke aktiviteter.
- Generelt bør der altid være fokus på "godt sømandsskab", når der laves sejladsaktiviteter for børn og unge
Friluftsliv ved vandet skal være muligt
I processen med at revidere reglerne har det været afgørende for Friluftsrådet, at sikkerheden altid er i orden ved sejladsaktiviteter med børn og unge, men også, at reglerne er udfærdiget sådan, at de afspejler den praktiske virkelighed, så det også fremover er muligt for foreninger og skoler at tage børn og unge med ud og give dem oplevelser med friluftsliv ved vandet.
Derfor er der fra Friluftsrådets side tilfredshed med, at skoler og institutioner selv skal påtage sig ansvaret for sikkerheden ud fra de lokale faktorer som de selv kender bedst, kombineret med de generelle anbefalinger som vil fremgå af Søfartsstyrelsens kommende vejledning.
Kilde: Friluftsrådet