Gå til hoved-indhold
Gråvejr men god vind udfor Mallorca gav nogle gode timer med Hanse 415. Foto: Troels LykkeTest
Gråvejr men god vind udfor Mallorca gav nogle gode timer med Hanse 415. Foto: Troels Lykke

Mini test af ny Hanse 415: Bred tysker kan sejle

Hanse 415 er noget bredere end 400eren der nu udgår. Fok og storsejl justeres af rorsmanden. Båden sejlede over 6,8 knob på kryds, viste en test i mandags på Mallorca. Se pris og billeder.

Af Troels Lykke |

Hanse 415 er en rendyrket turbåd, men den kan godt sejle. Med lige under 40 grader til vinden sejlede vi mellem 6,5 og 6,9 knob på kryds.

Om bord var udvikler på båden, ingeniør Karl Dehler, som talte løs om alle bådens fortræffeligheder, efter vi var godt ude på Palma-bugten på Mallorca.

Vinden var mellem 6 og 8 m/sek. – det klarede den tyske båd helt fint. Roret var dybt nok og de to rat kørte fortrinligt, ikke mindst fordi rorsystem og ror er fra danske Jefa Marine, der igen viser at de har tjek på det med ror og rat.

Dansk foldepropel

Foldepropel var der også på, det skulle efter sigende være dansk Flexo-fold, fortalte Karl Dehler efter vi lige havde vendt. Og vende er intet problem for som på de fleste Hanse-både, så er der selvende-fok på. 

Storsejlsskødet generer heller ikke i cockpittet fordi det sidder oppe på ruftaget. Når der skulle justeres på fok og storsejl foregik det fra rorsmandens plads. På den vi testede var der elektriske spil på fra Lewmar.

Sandwichdug - ikke standard

Sejlene fra North Sails RCL i sandwichdug, der ikke er standard, stod flade som de skulle på det flade vand. Instrumenterne var fra Simrad og især kortplotteren på cockpitbordet stod på en smart sokkel, der gjorde at kortplotteren kunne vende hvad vej man ville.

Ja, hvad mere kan vi sige. Hanse 415 fås i fire forskellige farver, den har i alt otte køjepladser, to foran i stor forkahyt, to i hver af de to store agterkøjer og to i salonen, hvor navigationsbordet kan sænkes i bagbord side og dermed skabe en ny side- eller liggeplads i bagbord side.

Båden, der afløser Hanse 400, bygges omtrent på tre uger og det foregår via 15 stationer. I forhold til Hanse 400 er 415eren langt bredere og især agter. 

50 graders nedgangstrappe

Nedgangstrappen til kahytten er gjort mindre stejl, så den kun hælder 50 grader. 

Nedgangslugen er den patenterede luge fra Dehler, der smart kan sænkes ned, og da Hanse Group også ejer Dehler er der ingen problemer med at bruge nedgangslugen, fortalte Karl Dehler, der har arbejdet i mange år fra sin far, Willy Dehler, der startede Dehler i 1962.

Utrolig rummelig

Konklusionen efter nogle timer på båden er, at den er utrolig rummelig med mange gode detaljer oppe og nede og kahytten, der er apteret i kirsebærtræ, virker hyggelig. 

Og der ER langt mere plads end i 400eren, da vantene er ført helt ud i borde, så stagene ikke skal gå ind i kahytten.

Båden forhandles i Dragør hos Scandinavien Yachtcenter Dragør. Importør Morten Nielsen oplyser at Hanse 415 koster 1.228.000 kroner sejlklar.

Læs hele testen i BådNyt senere.

Spansk journalist tester Hanse 415. Bemærk Simrad-kortplotteren, der kan vendes som man ønsker det. Rat og styresystem er fra Jefa i Danmark.

Stævnen er mere oprejst end på 400eren og hækken er bredere.

Karl Dehler viser hvordan fok og storsejl styres fra rorsmandens plads.

Der var et kraftigt hækstag, der kunne bøje masten godt, tak for det, Hanse.

Navigationsbordet kan sænkes på nul komme fem og dermed har man en ekstra soveplads.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader