Gå til hoved-indhold
Dragesejler Peter Warrer er blandt dem der har købt en Melges 24 i år, og rygter vil vide, at flere af de ”gamle” topsejlere også overvejer at sejle den vej. Foto: pegasus.comKapsejlads
Dragesejler Peter Warrer er blandt dem der har købt en Melges 24 i år, og rygter vil vide, at flere af de ”gamle” topsejlere også overvejer at sejle den vej. Foto: pegasus.com

Det kører for Melges 24-klassen

2011 blev året hvor Melges 24 fordoblede antallet af både i Danmark. Hvor der var under ti både i 2010, kan klassen nu prale af et felt på tyve både.

Af katrine bertelsen |

Næstformand i Dansk Melges 24 klub Kris Houmann, har svært ved at få armene ned.

- Jeg vil tro, at vi har fordoblet antallet af både i Danmark i år, siger han, det er næsten ikke til at tro på, det var ikke kun en drøm. Faktisk forventer vi, at Melges 24-klassen er oppe på tredive både til næste efterår, siger han.De tyve både ligger pænt spredt ud over Danmark, fra Frederikshavn i nord over Middelfart til Øresundskysten.

I udlandet er niveauet meget højt på kapsejladsbanerne, og mange af bådene sejles af professionelle besætninger.

- Vi skal træne virkelig hårdt for at komme med i toppen, fortæller Kris, og refererer til, at virkelig gode sejlere som Michael Hestbæk, der sejlede med på en italiensk båd til EM i Aarhus i 2011, ”kun” opnåede en 9. plads, og en af de allerbedste danske Melges 24 sejlere, Søren Ebdrup, endte på en 18. plads. - Så vi skal træne seriøst, hvis vi vil videre, konstaterer Kris Houmann.

Svært at starte en klasseforening

Alt i alt er Kris Houmann svært tilfreds med Melges 24 fremgang, men fortæller også at det har været svært at løbe en ny klasse i gang.

- Vi er blevet store på kort tid, vores klasseorganisation er ung, og vi har brugt meget tid på at løse organisatoriske udfordringer, siger han. Alle har lige fået en ny båd, mange er unge, så det har været svært når alle er nye.

Du kan læse mere i seneste nummer af BådNyt.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader