Gå til hoved-indhold
Grand Soleil holder sin fart hele tiden, man behøver ikke at gå ned og hente farten i stor stil. Foto: Troels LykkeTest
Grand Soleil 43 OT holder sin fart hele tiden, man behøver ikke at gå ned og hente farten i stor stil. Foto: Troels Lykke

Bådtest: Grand Soleil 43 OT - den italienske Swan

Grand Soleil 43 OT gav fuld valuta for sine 2,8 millioner kroner, da Fyens Stiftstidende/minbaad.dk testede den i mellemluft på Øresund.

Af Troels Lykke |

Grand Soleil i Italien ved godt, hvordan man designer sejlbåde til den moderne tur- og kapsejler.

Det er Grand Soleil 43 OT et klart udtryk for. For bådens køl er dyb, skroget er smalt fremme og roret er smalt og dybt. Masten er hele 21 meter fra vandoverfladen, så båden kan bære meget sejl, hvilket giver gode sejlegenskaber. Derfor er farten i top. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Det konstaterede vi under en test på Øresund, før den blev sejlet tilbage til Sønderjylland, hvor den forhandles af Reese Marin i Aabenraa.

Luksus-sejlbåden, der har vundet flere kapsejladser i Middelhavet, var ualmindeligt let og behagelig på rattet. Grand Soleil 43 OT reagerede således på hvert eneste lille ryk i rattet. Og slap vi rattet, holdt italieneren stadig sin kurs, hvilket vidner om en sejlbåd i god balance.

Sejler højt til vinden

Om bord under testen var også en af landets bedste matchrace-sejlere, Lars Nordbjærg, der før havde målt, at båden sejler tæt til vinden på kryds og den vender således på under 70 grader på kryds, hvilket vi også kunne konstatere på fladt vand.

Det skyldes ikke mindst, at forsejlet, fokken, er skødet langt inde mod bådens midte.

Testen viste, at Grand-båden holder sin fart hele tiden, man behøver ikke at gå ned og hente farten i stor stil. Falder man bare en smule væk fra krydskursen, går båden let otte knob.

Grand Soleil 43 OT kunne på testen gå lidt over syv knob på kryds i mellemluft, hvilket er en høj fart for en turbåd.

Nedsat halv million

En anden ting, som vi faldt for, er det flade dæk, der giver et fremragende udsyn i det store cockpit. Samtidig er kvaliteten af bådens aptering og udstyr helt i orden, men hun koster normalt også 3,3 millioner kroner. Den pris er nu barberet nogle hundrede tusinde kroner ned.

Bådforhandler fra Reese Marin, Henrik Ree­se siger, at der er temmelig meget udstyr med i prisen.

- Basisprisen for båden er på 2,2 millioner kroner, men fordi det er en udstillingsbåd så er prisen nu nede på 2.780.000 kroner og vi har den her i Aabenraa, hvor den kan prøvesejles til foråret, forklarer Henrik Reese.

Det indgår i prisen

I prisen indgår blandt andet bovpropel, kostbare North 3 dl sejl, el-spil, teakdæk, el-toiletter, egetræsaptering, racing mast med forstagsrulle under dæk, hydraulisk agterstagsstrammer, spilerstage i kulfiber, Raymarine gps-plotter, autopilot, vindsystem, ekkolod og log, T-køl i bly og trebladet Gori propel.

De 2.780.000 kroner, som den italienske luksusbåd model 2011 koster, er i den høje ende for sejlbåde i Danmark, men Grand Soleil, der kaldes den italienske Swan, er kendt for kvalitet i design, bygning og sejlegenskaber og derfor holder den prisen godt i mindst 10-15 år, vurderer vi.

Båden kan prøves i Aabenraa hos Reese Marine. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader