Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Farr 400 er smal, men der er god plads i cockpittet. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Det er våd tur igennem Als Sund. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Kapsejladsrigget, uden dikkedarer med få rørkøjer. Foto: Troels Lykke
Kapsejlads
Rig og søgelænder er af kulfiber. Foto: Troels Lykke

Vi prøvesejler Farr 400 - wauw for en båd

På trods af silende regn er Troels Lykke imponeret af den nye Farr 400. Lige nu er båden i Als Sund, på vej til Flensborg, hvor Jesper Bank skal sejle Flensburger Herbst Woche. Se fotos og pris.

Af katrine bertelsen |

”Den ultimative sejlmaskine” siger Troels Lykke på en telefon om den nye Farr 400, afløseren til Farr 40.

Båden er på vej gennem Als Sund fra Åbenrå til Flensborg. Der skal Jesper Bank overtage den, og sejle Flensburger Herbst Woche i den kommende weekend.

- Det er fantastisk båd. Rig og mast og selv søgelænderet er af kulfiber. Alle hal sidder godt, alt er nemt at komme til, siger Troels Lykke, der er om bord i den tjekkede racer. 

Kicking-strap-udløser placeret helt agter

Kicking-strappen kan betjenes helt nede agter fra i det store cockpit, hvor tovværket kommer op i gennem dørken. Ved 4-5 m/sek sejler båden 8,2 knob.

Båden på 3.900 kilo er smal og skroget vejer kun 1700 kg, mens kølen, der stikker 2,9 meter, vejer 2.200 kg.

Prisen er ca. 3 millioner sejlklar med Elvstrøm Epex sejl på, fortæller Elvstrøm Sails salgschef Espen Kamperhaug. 

Mast og bom i kulfiber er i øvrigt fra Southern Spars, bygget i Sydafrika.

Herfra ønsker vi Troels og besætningen, der er lutter Elvstrøm Sails-ansatte, en god tur og håber at det klarer lidt op.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader