Gå til hoved-indhold
Det passer Club Maritim 09 fint at regeringen vil hæve afgiften for de danske sejlere, så får jeg klubben flere kunder, siger Gerhard Kristensen. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Det passer Club Maritim 09 fint at regeringen vil hæve afgiften for de danske sejlere, så får jeg klubben flere kunder, siger Gerhard Kristensen. Foto: Troels Lykke

Slip lovligt fra statsafgiften på kaskoforsikringen via en tysk klub

Både tysk, dansk og EU-lov er overholdt i Club Maritim 09, når danske bådejere tegner en tysk forsikring uden dansk statsafgift, har tyske og danske revisorer og advokater konstateret.

Af Troels Lykke |

50 danske bådejere nægter at betale statsafgiften på en procent, der er på alle danske kaskoforsikringer, de er nemlig alle med i den tyske Club Maritim 09.

Det erfarer minbaad.dk, der har talt med en af de danske kunder, som har sat os på sporet af Club Maritim 09 i Flensborg.

- Det passer mig fint, at staten forhøjer afgiften på de danske bådes kaskoforsikringer, så får jeg nye kunder, siger den danske ingeniør og sejler, Gerhard Kristensen, der har haft sin klub siden 2009.

Når man melder sig ind i Club Maritim 09 vil klubben fremover eje tre procent af båden og dermed er den tysk. 

Klubben ejer 3 procent - båden er tysk

Herefter kan båden optages i det tyske forsikringsselskab Württembereische Versicherung, hvor man typisk har en selvrisiko på mellem 500 og 2.000 euro. En båd til 400.000 koster fx 5.600 kroner at kaskoforsikre hos Club Maritim 09 - uden statsafgiften på 4.000 kr. årligt.

- Når man er medlem af klubben får den automatisk andel i båden med tre procent, men hvis man sælger båden går ejerskabet hundrede procent tilbage til ejeren, og hvis mit selskab skulle gå konkurs eller ejeren af båden fx dør, så ophører ejerfællesskabet øjeblikkeligt. Der er altså ingen risiko forbundet for sejlerne af nogen art og man får lov til at sejle med dansk flag, selvom båden er tysk registreret, forklarer Gerhard Kristensen.

Fuldt lovligt

Han pointerer at aftaleformen i Club Maritim 09 er fuldt lovlig, da man følger både tysk, dansk og EU-lov, har Gerhard Kristensens tyske og danske revisorer og advokater konstateret.

- Det er jo et stort svineri den danske stat gør overfor danske sejlere ved at opkræve en årlig skat, men danske politikere eller SKAT kan ikke ændre på aftalen, og ingen af mine danske kunder har haft problemer med SKAT. Ta fx en båd til halvanden million kroner, den vil koste 27.000 til 30.000 kroner at forsikrer i Danmark, fordi man alene skal betale 15.000 i ren statsafgift, mens en forsikring hos Club Maritim 09 koster 12.000 kroner, siger Gerhard Kristensen.

Om hvorfor han ikke har flere kunder end 50 fra Danmark, siger han til minbaad.dk:

-  Fordi dansk SKAT er i stand til at skræmme danskerne, derfor er der ikke flere.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader