Gå til hoved-indhold
Formand Søsportens Sikkerhedsråd hedder Francis Zachariae.Kort Nyt
Formand Søsportens Sikkerhedsråd hedder Francis Zachariae.

Søsportens Sikkerhedsråd: Mere teknologi til sejlerne

e-Navigation services, AIS udstyr kan spille en vigtig rolle i fremtidens sikkerhedsudstyr, siger formand for Søsportens Sikkerhedsråd Francis Zachariae, der sejler Vindø 50

Af Troels Lykke |

Søsportens Sikkerhedsråds arbejde handler naturligvis fortsat om at få sejlerfolket til at bruge redningssvest, klassisk udstyr og følge de basale regler. 

- Men jeg vil gerne arbejde for, at vi i endnu højere grad får den nye teknologi på sikkerhedsområdet ud til fritidssejlerne. Her tænker jeg især på e-Navigation services, AIS udstyr osv., som jeg tror, kan spille en vigtig rolle i fremtidens sikkerhedsudstyr. Heldigvis er fritidssejlerne en gruppe, der er yderst åben over for nye tekniske hjælpemidler, så jeg forventer mig meget af dette arbejde, siger Francis Zachariae.

Da vicedirektør i Søfartsstyrelsen Francis Zachariae for nylig satte sig i formandsstolen for Søsportens Sikkerhedsråd, fik rådet en passioneret og erfaren sejler i front. 

Vindø 50-ejer

Formand for Søsportens Sikkerhedsråd, Francis Zachariae, er den stolte ejer af en Vindø 50 sejlbåd fra 1977, og han og familien sejler Danmark tyndt med det smukke fartøj i sejlsæsonen. Her har Francis selv fotograferet båden nede fra havet – naturligvis iført redningsvest…

Han elsker at opholde sig på havet og tilbringer så meget tid som muligt på sin smukke sejlbåd, en Vindø 50 fra 1977.

Netop udseendet er langt fra ligegyldigt for Francis. En båd skal se godt ud, og Francis havde længe drømt om netop en Vindø 50, som med sin overbygning af mahogni og dæk af teaktræ er et yderst elegant fartøj. 

Da der for to år siden viste sig en velholdt en af slagsen på Nordborg Værftet på Als, slog Francis derfor til:

Nostalgisk formand

- Jeg må indrømme, jeg er lidt nostalgisk, når det gælder både og fritiden på havet. Fart siger mig ikke så meget mere. Jeg sværger til sejlbåde og holder på de gamle sømandsdyder. Man skal kunne sit kram, opføre sig ordentligt og have respekt for havets kræfter, siger Francis. 

Francis er uddannet søofficer og har i sin karriere som vicedirektør, først i det gamle Farvandsvæsen og nu i Søfartsstyrelsen arbejdet med at styrke sejladssikkerheden. 

Han er derfor glad for formandsposten i Søsportens Sikkerhedsråd, som løfter en vigtig opgave for sikkerheden til søs.  

Francis er godt tilfreds med sin Vindø 50 fra 1977. Det forstår man godt.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader