Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Tegningen er fra en australsk designer.

Sådan bygges en International One Metre

Robert Bruun Mariager, redaktør hos Modelsejlklubben.dk, forklarer her om kærligheden til de små IOM-både. Han har netop bygget en.

Af Robert Bruun Mariager |

Artikel af Oprindelig var jeg Seawindsejler – Seawind er et færdigfabrikat fra Modelfirmaet Kyosho.

I denne klasse er alle bådene fuldstændig ens. Skulle man være så uheldig at noget går i stykker SKAL man erstatte det med originale dele fra Kyosho.

Efter at have fået sejlet masten af (af en robåd – 4ér med styrmand), og erstattet den med en ny efter reglerne, fandt jeg ud af at dette godt kunne blive en dyr affære.

En lørdag hvor vi sejlede stævne i Dansk modelsejlklub på Amager Strand, kom der en gut (Brian) med en IOMér, som jeg fik lov til at prøve at Lege/sejle med, og måden den sejlede på var bare så meget anderledes, og meget mere som en rigtig båd.(Præcis styring og bedre trim muligheder) 

Jeg fik en aftale i stand, om at bygge en mage til hans (en T-Rex speciel edition), da han havde en støbeform, til at støbe skrog og dæk i glasfiber, der var allerede én der også skulle i gang.

Jeg fik overtalt en kollega til at springe med på denne galej. Vi var altså 3 der skulle bygge ens både. 

Og i marts, var vi klar med bådene og skulle sejle vores første stævne. Dette var starten på hvordan jeg ved en tilfældighed kom ind i modelsejlklubben. 

I gennem hele dette forløb havde jeg rigtig uvurderlig støtte til alle de spørgsmål der løbende opstod i bygge fasen. 

Møde med alle ”legekammeraterne” var helt igennem en positiv oplevelse, alle var bare så flinke, og fortalte om regler, og måder at gøre forskellige ting på samt delte villigt ud af trim tricks.(selvom jeg er sikker på de også gemmer på nogle, efter mine placeringer at dømme)

Først i glasfiber så i træ

Efter at have sejlet i IOM-klassen i sæsonen 2011, samt at have bygget en glasfiberbåd i vinteren 2010-11, skulle det prøves at bygge en i træ, heller ikke her var jeg alene, før omtalte Brian havde bestemt sig for at bygge en ”GOTH”.

Parallelt med en modelbygger ”Henning” fra Modelsejlklubben, og igen fik han mig indrullet i dette projektetogså(men der var nu heller ikke meget modstand). Henning var startet op, og var ved at ligge borene op på sin båd. 

Brian og Jeg tog derfor på besøg, og fik en masse inspiration til at gå i gang.
Brians bror Kim gik i en anden retning da han valgte at lave en støbeform til samme båd, og efterfølgende at støbe et eksemplar – der bliver altså i vinteren 2011-12 bygget 4 næsten ens både 

Bådene er tegnet i Australien

Tegningerne til denne båd er frit tilgængelige på internettet. Den er tegnet af en herre der hedder Frank Russell i Australien, han følger byggeriet på facebook, og kommenterer i positive vendinger vores byggeprojekter.  

Efter hvad vi har erfaret er der kun bygget en, eller to andre, og de er lavet i Tyskland, efter at dømme udfra, det vi har, kunne finde af billeder på internettet.

De 3 træbåde er bygget af Abachi træ, med mahogni lister øverst på fribordet, og i bunden.

Selv om bådene et lavet ud fra samme tegning, er de alligevel ikke helt ens. Henning har gjort sin smallere i stævnen, da han har trukket klædnings tykkelse fra, på det forreste spandt, Brian har lavet en let negativ hæk, og Jeg har lavet en der er smal i stævnen, med en knækket negativ hæk og med forhøjet centerplanken i bunden – løbelinjen som jeg plejer at kalde den.  

Byggeriet
Jeg selv havde ingen erfaring med at bygge både, der skulle kunne sejle bagefter. Men jeg har dog leget lidt med modeller fra ”Billing Boats”, f.eks. ”Lilla Dan” og ”Bluenose” – men de er kun til pynt.

Jeg fik derfor relativt hurtigt lagt spanterne op, da jeg havde prøvet denne øvelse før.

Nu stod jeg hjemme, med mit eget skrog, og måtte fra tid til anden ringe til Brian og få råd og vejledning, men der var også ting, som jeg lavede helt forskelligt fra andre. 

En lille ting var fastgørelsen af roret til rorhornet, hvor jeg måtte lave et lille beslag, og gøre Rorstammen konisk, for at der ikke var slør i roret.

Langsom men sikkert tog båden mere og mere form, der blev lavet både et for-skot og et hovedskot, en bro til at sætte RMG-servoen, en særlig anordning til at skrue finnekølen på med små rum til batteri og til modtager.

Pludseligt skulle jeg lave dæksdesign, jeg var klar på at mine skøder skulle løbe under dækket, det er ellers normalt at de ligger frit på dækket, så man kan komme til at arbejde med dem, skifte ud osv.

Jeg ville have så få åbninger som muligt, og helst ikke noget der skulle igennem dækket.

Og alt dette blev opfyldt, et eneste jeg ikke kunne blive fri for var masteskubberen, den ligger i et rør, støbt op under fordækket.
Efter at have bestilt dele i England, og fået dem leveret og monteret, blev dækket støbt fast, nu skulle resten kunne klares igennem dækslugerne.

Båden blev flydetestet, for at se hvor Bulpen skulle sidde på finnen, så den skærer vandet rigtigt og slipper det korrekt bagtil og så selvfølgeligt så båden ligger smukt på vandet.

Nu var der så blot tilbage at lave finish, det blev til lidt grøn maling, langs kanterne, og endelig en gang klarlak udover det hele. Vægtreglen for en kampdygtig er at den som minimum skal veje 4 kg, og da Båden kom på vægten stoppede den på 4,029 Kg – heraf skal finnekølen veje mellem 2200g og 2500g.

Det er selvfølgelig bedst at ramme så tæt på 2500g som muligt. Og min vejer 2492 inden sidste gang maling.

Selvom der er bestilt og leveret nye rigge til båden, bliver testsejladserne foretaget med riggene fra min ”Gamle” T-Rex.

Hvis man vil vide mere omkring denne form for modelsejllads, vil jeg anbefale at man går ind på www.Modelsejlklubben.dk og kikke rundt i dette forum, hvis man ikke har fået svar på alle spørgsmål, men kun har fået tørst efter mere, kan man klikke på bibliotek, og videre ind på bestyrelsen, her kan man finde kontaktpersoner til klubben.

Vi er altid klar med svar på diverse spørgsmål. Alternativt kan man kikke under ”sejlads”, og ”sejladskalender 2012” – her kan man se hvor og hvornår der sejles officielle stævner. Her en man altid velkommen til at kikke forbi og få en snak om stort og småt.

Er man til ”facebook” er der en gruppe der hedder ”IOM Denmark”, hvor der ofte er nye billeder, spørgsmål og svar, samt gode ideer, til snart sagt alt inden for IOM sejllads.

God vind i store og små sejl
Robert B Mariager

Bådtest i februar.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader