Gå til hoved-indhold
Er tiden løbet fra DH, når kun 2200 har løst licens. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Er tiden løbet fra DH, når kun 2200 har løst licens. Foto: Troels Lykke

Sejlerne flygter fra DH-reglen viser tal

En gennemgang foretaget af Dansk Sejlunion viser, at der er udstedt ca. 950 kapsejladslicenser (målebreve) færre end sidste år. Hvis kun 2200 både har licens, har DH så en berettigelse?

Af katrine bertelsen |

Med udgangen af 2011 var der ca. 3200 kølbåde der havde løst kapsejladslicens. Pr 1. juli 2012 var der kun 2216.

Det er et fald på lidt over 30 % eller omsat i tal næsten en kvart million kroner, der mangler i Dansk Sejlunions kasse, til at administrere DH-systemet.

Hvad er der galt?

Det er svært at pege på nogen entydig grund til, at det er tyndet ud i kapsejlernes rækker. Om det er et udtryk for at sejlerne mener, at DH ikke dur, eller om der er færre der sejler kapsejlads, er spørgsmålet.

Bestyrelsen i DS har netop holdt møde, hvor emnet var på dagsordnen.

- Vi kender ganske enkelt ikke grunden eller grundene, siger Hans Natorp, formand for Dansk Sejlunion.

- Der kan være mange årsager, så vi har planlagt at spørge dem, der ikke har fornyet deres kapsejladslicens i år, om hvorfor. Vi får så forhåbentlig et materiale vi kan bruge til at finde ud af, hvilke årsager der er.

Kapsejladslicens, spild af penge?

Dansk Handicap har igennem årene været genstand for megen kritik, og flere mener, at det er spild af penge at betale for en licens, når man f.eks ”kun” skal sejle aftenmatch eller en enkelt distance-kapsejlads om året.

Kaløvig Bådelaug er vært for kapsejladsen ”De tre broer”, der i 80’erne kunne trække over 350 deltagende både. Nu er de glade hvis der kommer 50. I år har stævneledelsen valgt at lave et felt, for både uden kapsejladslicens.

Kapsejladsansvarlig Claus Bülow fra Kaløvig Bådelaug siger om den beslutning.

- Kapsejladsen har et problem. Antallet af kapsejlende både er gået støt nedad de sidste mange år. Vi har derfor valgt at sige, at vi gerne vil lave en sejlads der ikke er på ”olympisk niveau”.

DH sikrer fair sejlads

DS formand, Hans Natorp og dermed DS bestyrelse er lodret uenig, og mener at betegnelsen ”olympisk disciplin” er noget af en overdrivelse.

- Det er vigtigt – ikke kun for DS – men for alle kapsejlere, at der er ens regler at sejle efter, så kapsejlere fra Amager og Als kan mødes og kæmpe på lige og fair vilkår. DH er et godt værktøj, der fjerner al diskussion om rammen om kapsejladsen, og sikrer at det er ens for alle.

Kapsejlads uden licens

På spørgsmålet om det ikke er i orden at lave kapsejladser for dem uden kapsejladslicens, svarer Natorp.

- Jeg har naturligvis respekt for tur-regatta – for både uden licens – hvis det kan få flere ud at sejle. Så er det bare nogle andre regler der skal bruges, f.eks. søvejsregler. Søvejsregler og kapsejladsregler skal ikke blandes sammen.

Sanktioner?

På spørgsmålet om DS vil lave sanktioner mod klubber eller sejlere der ikke lever op til vilkårene, svarer Hans Natorp. - Nej, ikke sanktioner. Det er et spørgsmål om at få talt om det. Vi skal kunne konkurrere på lige og fair vilkår og med ens grej, det sikrer DH.

Langt fra alle er enige

Det er der imidlertid flere der ikke er enige i. De internationale kapsejladsregler lavet af ISAF kan sagtens bruges uden at sejle efter DH. 

Der er andre målesystemer der kan bruges, eller også er tiden løbet fra kapsejladser i blandede felter. Set i lyset af at færre sejler kapsejlads, er det måske på tide at hele kapsejladsområdet tages op til revision, så det er inkluderende og ikke ekskluderende.

Du kan læse artiklen i sin fulde længde i det seneste nummer af BådNyt, hvor også chefredaktørens leder tager et kritisk blik på kapsejladslicensen.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader