Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Testsejlads på Øresund. Foto: Troels Lykke

Tester superyacht til 6,37 mio. kroner i Helsingør

Vi sejlede kroatisk superyachten Pearl Sea Yacht Coupé sejlede med 31,5 knob.

Af Troels Lykke |

Bølgerne ud for Helsingør kunne ikke mærkes fra det lune cockpit, da BådNyt stak til søs med Pearl Sea Yacht 54 Coupé, en mindre superyacht, der er en blandt mange nye i det danske havnemiljø. 

Den 13,5 ton tunge kroat skar bølgerne som et andet krigsskib, den godt kan ligne. Især når den strømlinede, sexede båd vælges i metalfarve til 663.000 kr. ekstra for skrog og overbygning. Finishen på skroget er kommet til ved håndslibning.

Designet, der har skabt bådens million-dollar-look, står italienske Quartostile for. Firmaet har før slået streger til det dyre italienske motorbådsmærke Azimut. 

Det blæste 12-13 m/sek. fra nord under testen. Havnemanøvrer i det vejr bryder få sig om, men med Volvo Pentas IPS-motordrev var det lettere end at parallelparkere min Mazda 2 med servostyring.

IPS-drevet er ganske enkelt genialt, hvor styringen foregår med et joystick indefra det el-styrede pilotsæde eller ude i cockpittet. IPS-drevet er med såkaldt duoprop, som sidder foran drevet og trækker båden i stedet for som på en konventionel båd, hvor skruen skubber båden. 

Sidelæns med stor præcision 

I havnen styrede vi båden sidelæns fra pilotsædet, hvor mine ben i øvrigt ikke kunne nå ned til dørken, selv om jeg er 1,82 meter høj. Da vi lagde til og fra land, brugte vi en monitor, da der blev filmet ude langs båden og bag til. Lir måske. 

Men vi kunne se, hvor tæt vi var fra land, og hvem ville lave en skramme i en testbåd, der allerede er solgt til en ejer fra Rungsted Havn? Inde i Helsingørs lidt kringlede lystbådehavn kunne vi vende på en tallerken blot ved at dreje en halv centimeter på joysticket.

Kontrasten var stor til en større fotobåd, der uden IPS-drevet først kunne lægge til kaj i fjerde forsøg på grund af kraftig sidevind.

Det er sin sag at få en over 13 ton båd helt ud af vandet; det kom den heller ikke helt, selv om gashåndtaget var i bund. Men det V-formede forskib gik vældig fint gennem bølgerne, uden at kaffekopperne hoppede i den en meter stejle sø ud for Kronborg. Støjniveauet var virkelig lavt. Selv med topfart er bådens motor og vandlyde målt til 79 decibel. 

31,5 knob på toppen 

Topfarten viste 31,5 knob med 3.300 omdrejninger, men af en 54 fods båd at være er den kroatiske båd let, faktisk lettere end flere af konkurrenterne. På Prinz Yachts, der ejes af belgieren Ben Van den Heuvel, bruger man nemlig en vakuum-infusion til at opbygge skrogene. 

En metode, der er kendt fra flyindustrien og hurtiggående tog, hvor man ikke sviner med overflødigt materiale. 

Samtidig er bådens materialer i det stive epoxymateriale, der holder den frygtede osmose på afstand, da der ikke er bobler i epoxy. I forhold til andre 54 fods polyester- og glasfiberbåde betyder det, at man sparer tre-fire ton vægt. Dermed bruger man langt mindre brændstof.

Båden måler 14,99 m og dermed kan den sejles uden Yachtskipper 3-eksamen. 

Grundpris på 6,37 mio. 

Bådens grundpris på 6,37 mio. kr. er et par millioner under, hvad du ellers ser af både i samme størrelse, ikke mindst fordi bådens skrog er produceret på samlebånd og med en timeløn, der er marginal i forhold til England, hvor den mere kendte og fornemme Fairline bygges. 

Båden, vi er om bord på, har ekstraudstyr for 2,5 mio. kr., herunder en ferskvandsmaskine til 112.000 kr. 

I bådens indre, der er beklædt med eg, er der masser af plads fordelt på tre kahytter, der tilbyder syv sovepladser. Ståhøjden er over to meter. Pearl Sea Yacht 54 Coupé har endvidere to toiletrum med brus. 

Pantryet er om læ som ekstraudstyr til 90.000 kr. På agterdækket kan der også laves mad. I motorrummet agter er der en ståhøjde på 1,30 meter og derfor pæn plads til eftersyn.

Der findes masser af gode detaljer om bord i hightech-båden så som tv-overvågning af motorrum, en elektronisk ankermåler samt undervandslys på bådens skrog.

Konklusionen er klar: Pearl Sea Yacht 54 Coupé er en forfriskende let og velsejlende superyacht til en konkurrencedygtig pris. Om den holder en høj gensalgspris, er svært at sige med sikkerhed, da bådtypen og bådværftet er relativt nyt. 

Pearl Sea Yacht 54 Coupé 

Længde:14,99 m 

Bredde: 4,48 m 

Vægt: 13,5 t 

Vandtank: 600 l 

Kahytter: 4 

Sovepladser: 7 

Badeværelser: 2 

Dieseltank: 1.600 l 

Motor: 2 x Volvo Penta diesel, 6-cylinder, IPS 600 

CE-kategori: 

Pris sejlklar: 6,37 mio. kr. 

Ekstraudstyr og levering: 900.000 kr. 

Værft: pearlseayachts.com, Zagreb, Kroatien 

Importør: www.boatOne.dk i Fredensborg 

Foto: Troels Lykke

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader