Gå til hoved-indhold
X-Yachts Xc 38 under Både i Bella. Foto: Troels LykkeKort Nyt
X-Yachts Xp 38 under Både i Bella. Foto: Troels Lykke

X-Yachts salgsafdeling i Frankrig gav underskud

Sidste års underskud på 14 mio. kr. hos X-Yachts skyldes primært en fransk afdeling, fortæller Lars Jeppesen. Næste regnskabsresultat forventes langt bedre.

Af Troels Lykke |

Mens X-Yachts i Haderslev fejrer store triumfer for sine både med mange kåringer til de velsejlende og hurtige både, har det i de seneste år knebet med økonomien.

Sidste regnskabsår endte således med et underskud på 14 millioner kroner for holding-selskabet, der dog stadig råder over en ganske betydelig egenkapital.

Men det varer selvfølgelig ikke ved, hvis ikke der gribes ind.

»Og det har vi gjort«, konstaterer Lars Jeppesen der for et - to år siden trådte tilbage i direktør-stolen, efter at man havde taget afsked med den daværende direktør. Skriver dinby.dk

Fransk afdeling er lukket

En stærkt medvirkende årsag til underskuddet sidste år var værftets salgsafdeling i det sydlige Frankrig. Det har man lukket. Og der tegner sig da også et billede af, at dette regnskabsår vil ende uden det store underskud eller overskud.

»Regnskabsåret slutter den 31. juli, og det er faktisk gået rigtig godt med salget af både. Vores nye XP-performance-serie kan ikke leveres før efter den 31. juli, mens der stadig er kapacitet til at bygge fire - fem både i vores XC-crusinglinie,« fortæller Lars Jeppesen til dinby.dk.

Så sent som i sidste weekend blev der skrevet kontrakt om en båd på udstillingen i Bellacenter, og der foregår flere forhandlinger, så Lars Jeppesen er optimist med hensyn til at kunne melde udsolgt.

X-Yachts producerer i dag store sejlbåde i det dyre segment. Den mindste båd er 34 fod til en million kroner, den største på 65 fod koster 15 millioner, men med udstyr og moms ryger prisen op på den anden side af 20 millioner kroner.

100 både om året

Tidligere producerede værftet flere, mindre både og var derfor en overgang oppe på at bygge 250 både om året. Men års-produktionen ligger nu omkring de 100 både.

I værftets 33-årige levetid er det blevet til 5.000 både. Det runde tale markerer værftet ved at tilbyde favorable vilkår.

I Haderslev beskæftiges 116 medarbejdere. Dertil kommer 80 medarbejdere på værftets støberi i Polen. For to år siden ophørte man med at støbe både i Danmark. Men montering og kvalitetskontrol foregår fortsat i Haderslev.

Der investeres fortsat mange penge i udviklingen af nye både. En XP-55 er under udvikling og får premiere om et år. 

Mindre Xc måske på vej

Så er XP-serien fuldt udbygget, vurderer Lars Jeppesen og regner med, at der så måske skal udvikles en crusingbåd i XC-serien i en størrelse på 32 - 34 fod. Nu er XC-38 den mindste i serien. Men det er ikke besluttet endnu.

Erfaringerne viser, at en båd har en gennemsnits levetid på seks år. Så skal værftet have en afløser klar.

Men Lars Jeppesen håber, at XC crusing bådene vil få en noget længere levetid.

Kilde dinby.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader