Gå til hoved-indhold
Sidste salgsdato er vist overskredet. Denne båd kan næppe sælges, så hvad med at skrotte den i stedet. Foto: Kim SpechtUdstyr
Sidste salgsdato er vist overskredet. Denne båd kan næppe sælges, så hvad med at skrotte den i stedet. Foto: Kim Specht

Så skrot da den båd - for kun 10.000 kr.

De danske havne er så småt ved at blive fyldt op med vrag og gamle lig, der var bedre tjent med at blive ophugget. Prisen for at skrotte en båd på tre tons koster ca. 10.000 kr.

Af katrine bertelsen |

Det bugner med kølbåde fra 70- og 80’erne og mange endnu ældre end det. De fleste bliver sejlet og har det godt, men flere og flere ligger og fylder op. 

Mange af de ældre både er usælgelige, enten fordi de er for ødelagte, men også fordi en ny båd kan erhverves for relativt få penge, og de gamle dermed er svære at komme af med.

 Og det til skade for nye bådejere, der gerne vil have en plads i havnen, og den lokale sejlklub, der måske ikke kan få plads til flere klubbåde.

Havnen som sorteper

Ødebådene – som de kaldes – kan også ende som en potentiel økonomisk bombe under havnenes økonomi, der kan komme til at hænge på regningen. 

Ja, ja, sålænge jeg betaler min havnepenge, er alt godt, kan man tænke. Men sandheden er, at de blot fylder op og heller ikke altid er særlig kønne at se på. 

Den dag havnepengene ikke mere bliver betalt, er det havnen der hænger på den, for havnen må ikke bare skrotte den eller tage den op. Havnen mister dermed indtægter, men får også udgifter på længere sigt. 

Vi har kigget lidt på priser, og den samlede regning for at skrotte en båd på tre tons løber op i omtrent det samme som havnepenge i halvandet år.

1150 kr pr ton 

Peter Niemann fra Fornaes Shipbreaking i Grenaa fortæller, at det ikke koster mere end ca. 2200 kr pr. ton at få båden skrottet. Hos Sandholt Lyndelse Miljøcenter ved Fåborg på Fyn, kan du også slippe af med den gamle båd for ca. 1150 kr pr. ton. 

Er der ting i båden af værdi, f.eks en nyere motor, sejl eller værdifuldt løsøre som radio, messing-eller bronzegenstande, der kan omsættes i kolde kontanter, kan båden jo skrælles før skrotning. Det bliver skrotningen ikke dyrere af.

Fragten kommer oveni

Båden skal fragtes til ophuggeren, hvis den ikke kan sejles derhen. Det koster fra ca. 5000 kr og op til ca. 8000 kr på en lastbil, afhængig af distancen. Igen ikke en pris der vælter budgettet, hvis de samlede omkostninger gøres op.

Det vil sige, at hvis du betaler i omegnen af 6000 kr om året i havnepenge, koster det en halv gang mere end et års pladsleje, at skrotte en båd på 3 tons.

Både Fornaes Shipbreaking og Sandholt Lyndelse Miljøcenter er miljøgodkendt, så båden kan også skrottes med god samvittighed.

Så hvad venter du på? Der er egentlig ikke så meget at betænke sig på, når udgifter og ærgrelser tages med i regnestykket. 

Så se at få skrottet den båd i en fart, og gør plads til nye bådejere, der vil sejle! 

PS: Man kunne jo også forære den væk til en ung entusiastisk person, der har lyst til et større renoveringsarbejde.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader