Gå til hoved-indhold
Det danske hold i Kina består af Jes Gram-Hansen / Rasmus Køstner / Pete Cumming / Christian Kamp og Jonas Hviid.Kapsejlads
Det danske hold i Kina består af Jes Gram-Hansen / Rasmus Køstner / Pete Cumming / Christian Kamp og Jonas Hviid.

SAP Extreme slår Alinghi og Team China på tredjedagen

Torsdagen i Kina viser at indlæringskurven er positiv for Gram-Hansen, Køstner, Hviid og Kamp i Extreme Sailing Series. Se relive på YouTube.

Af Troels Lykke |

Det danske hold beder alle i SejlerDanmark om tålmodighed, for de har ikke lyst til, at der bliver skruet for højt op for forventningerne. 

Dagens resultatserie på: 8, 6, 3, 6, 8, 3, 8 og 5 plads i i alt 8 sejladser viser, at SAP Extreme Sailing Team er godt på vej. 

Torsdag stod den igen på Stadium Sailing, dvs. sejladser tæt inde under land og tæt på det store kinesiske publikum. 

Se sejladserne relive på Youtube

Den tidligere OL-by, Qingdao, er en by med mere end 7,6 millioner kinesere, på  lægterne, fyldt med meget medlevende tilskuere og masser af høj musik.  

SAP Extreme Sailing Team kæmper med, at få starterne til at passe. Det gælder om at ramme den rigtige side af startlinjen, med fuld fart i skud øjeblikket. Det fortæller Nicolai Lassen, der skriver pressemeddelelser for danske SAP Extreme.

Korte, korte baner foran publikum

I Stadium Sailing meget korte baner, meget tæt på kysten. Et koncept som
giver besætningerne rigelige udfordringer. 

Dagens startede i tæt tåge og let vind i formiddags ude Fushan bugten. Hurtig forsvandt tågen, vinden blev til en jævn springende, alt sammen gav det de mange kinesere en række super spændende og action fyldte sejladser. 

Vanvittige vindforhold

Udfordringen kommer jo tættere besætningerne kommer kystlinjen, for her mødes de af pludselige vindstød op til det dobbelte af gængse vindstyrke.  

Qingdao er domineret af en lang række højhuse meget tæt på hinanden, hvor igennem vinden accelerer til mere end det dobbelte, ofte i en helt anden retning både vertikalt og horisontalt. 

Det giver tilskuerne masser af drama, især op mod mållinjen, hvor beslutningen om brug af gennaker er den rigtige beslutning. 

Risiko for kollision i pust

For kommer pustene i en uventet retning, er risikoen og for kollision overhængende.

Der ikke bare de andre besætninger, der skal holdes øje med. Så tæt på land, som der sejles, er der også en overvældende risiko for at ramme betonkajen og tilskuerne.

Holdet i  Kina. Jes Gram-Hansen er rorsmand, Rasmus Køstner er Co-skipper og taktiker. På forsejlstrim har de engelske Pete Cumming samt Christian Kamp, mens Jonas Hviid-Nielsen tager sig af fordæk og pit.

Det er erfarne og modne sejlere, med 26 -rige Jonas som holdets benjamin. Deres sejler CV er alenlagt, både inden for Match race, Americas Cup, Volvo Ocean Race og RC 44.

Skal vi videre mod toppen, skal alle om bord, også yde deres bedste og lidt til. Extreme Sailing Series er en af de hårdeste inden for international sejlsport, lige nu. 

Boathandling forbedret

Den største opmuntring i Qingdao, er at boathandlingen efterhånden er rigtig god. 

Der skal stadig arbejdes med opsætning af bådens trim samt fornemmelse for bådens accelerations vinkler ud af starten, men det er en proces der vil tage tid før besætningen hele tiden kan følge de bedste besætninger.

Resultatmæssigt har fokus hele tiden været den foranliggende båd og med kun 10 point op til Alinghi er det absolut realistisk, at nå dem på sidste dagen i morgen fredag. 

I dagens sejladser scorede SAP Extreme Sailing Team 33 point, mens Alinghi fik 25 og Team China 16 point.

Co skipper Rasmus Køstner: ”

- I dag havde vi mange tætte situationer med GAC Pindar, hvor det er de små marginaler der afgjorde dem. GAC Pindar slutter som anden bedste båd i dag, så det viser os, at vi kommer tættere på de bedste hold, men stabiliteten mangler stadig.”

Se stilling i www.extremesailingseries.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader