Gå til hoved-indhold
Erik Berth under en tidligere Watski2Star. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Erik Berth under en tidligere Watski2Star. Foto: Troels Lykke

Erik Berth: Swan, kan man sejle i andet?

En af landets aktive kapsejlere, ingeniør og virksomhedsejer, Erik Berth fra Helsingør, fortæller her om at sejle i sin Swan 45, Tarok 7.

Af Troels Lykke |

-Swan, kan man sejle i andet, siger Erik Berth og griner, men han mener det, for siden han var barn har han sejlet i mange Swan-både. 

I 60erne og 70erne var det i en Swan 37 med forældrene og i 1982 købte han sin egen Swan 38. Siden blev det til en Swan 411 og en Swan 46, men den blev i 2006 afløst af den sporty Swan 45 One Design.

-Efter jeg købte Swan 45eren gik der et halvt år før jeg turde sælge Swan 46eren, jeg ville være sikker på, at jeg kunne sejle på dybt vand med 45eren. Og jeg blev overbevist, da vi krydsede over Vesterhavet og ned til Cowes i Sydengland i sydvestlig kuling. Swan 45eren krydsede fremragende, jeg havde før sejlet til England nogle gange i 46eren, og der var jeg nødt til at tænde motoren for at komme gennem søen, men det var helt unødvendigt, da vi krydsede Vesterhavet i 45eren, og vi kom et døgn hurtigere frem, siger ingeniør Erik Berth, der til dagligt driver en familievirksomhed.

Men, Erik, hvad er det, der er så specielt ved en Swan-båd?

-Swan er godt håndværk og som tursejler er du sikker på, at tingene aldrig går i stykker, om det så blæser 30 knob og hurtige er de også. Vores Swan 45 går næsten 8 knob på kryds i hård luft og på læns med spiler, har vi sejlet 17 knob på fladt vand, forklarer sejleren, der har sin båd, kaldet Tarok 7, liggende i Helsingør Nordhavn, hvor der er plads til både, der stikker 2,8 meter, som den finske one design båd gør det.

Produceret i otte år

Swan 45eren er bygget i Finland hos Nautor Swan. Den første flød i 2001 og siden blev der bygget 52 af bådtypen frem til 2008, hvor den seneste blev solgt for 6,5 millioner kroner.

-Til sidst ville værftet kun bygge to Swan 45ere ad gangen og i dag kan du slet ikke købe en ny Swan 45, brugt ligger de billigste på 2,8 millioner kroner ifølge mine oplysninger. Men selvom der ikke produceres nye både, er klassen stadig stærk og der sejles VM i den, siger Erik Berth.

Den tidligere America’s Cup-sejler Sten Mohr sejler Swan 45 og er nået at blive verdensmester i klassen på en tysk båd, hvor også den danske OL-sportschef Thomas Jacobsen var med. Sten Mohr har for nylig fortalt, at han også i år skal være taktiker på en Swan 45 i Middelhavet.

Læs hele artiklen i BådNyt.

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader