Gå til hoved-indhold
Christian Lerche brugte VHF kommunikation til sejlerne til J/80 VM i Dragør i 2011. Foto: Katrine BertelsenKapsejlads
Christian Lerche brugte VHF kommunikation til sejlerne til J/80 VM i Dragør i 2011. Foto: Katrine Bertelsen

Brug VHF’en til kapsejlads

VHF til kapsejlads. Det må man da ikke! Jo, det må man godt, hvis det er ens for alle. Læs baneleder Christian Lerches overvejelser.

Af katrine bertelsen |

En gang om året samles officials, baneledere, jury- og regelfolk til kapsejladslederseminar. Denne gang fortalte Christian Lerche om sine erfaringer med at bruge VHF’en til at kommunikere med sejlerne under kapsejladser.

Christan Lerches brug af VHF’en til at informere sejlerne f.eks. under starten er lidt af et gennembrud, efter at kapsejlerne i årevis har været bange for at bruge radioen af frygt for diskvalifikation. Et fast punkt i sejladsbestemmelserne er punktet om radiokommunikation, der siger:

”Når en båd kapsejler, må den hverken sende eller modtage radiosignaler, som ikke er tilgængelige for alle både. Denne restriktion gælder også mobiltelefoner.”

Men ved at give alle kapsejlerne de samme muligheder, må brug af radiokommunikation ses som både som ”lovligt” og som en god hjælp til sejlerne.

- Begge parter i en kapsejlads har brug for at få eller give informationer, og ved at bruge radioen får alle de samme oplysninger på samme tid, siger Christian Lerche. Det giver bedre tillid og forståelse mellem sejlere og baneledelse, og misforståelser kan lynhurtigt afhjælpes. Det giver også mere sikkerhed på banen.

- Det handler altid om at give sejlerne en god oplevelse, fortsætter Christian, jeg har tidligere ofte oplevet, at sejlerne ikke kunne forstå, hvorfor de evt. måtte ligge og vente, selvom vinden umiddelbart så fin og stabil ud i startområdet.

Christian opfordrede derfor resten af de danske dommere til at prøve kræfter med radiokommunikation.

Blækspruttedommere

Christian Lerche griner lidt, da han fortæller forsamlingen om alt det grej man som baneleder efterhånden slæber rundt på. Skal VHF-kommunikationen give mening for alle parter, kræver det nemlig to radioer, der kører på hver sin kanal. Det er nemlig ikke meningen, at deltagerne skal belemres med den øvrige kommunikation mellem dommer- og følgebåde, der oftest handler om baneudlægning og perfekte startlinjer. Udover de to VHF-radioer er dommeren udstyret med diktafon, kikkert, pejlekompas, vindmåler og kapsejladsur, og er der ”personalemangel” kan dommeren også komme ud for at skulle jonglere med flag.

Sejladsbestemmelserne

Brug af VHF til at informere sejlerne på banen stiller krav om, at det er indskrevet i sejladsbestemmelserne. Det vil komme for vidt at citere det hele her men blot nøjes med at sige, at det handler om Punkt 2, Meddelelser til deltagerne, Punkt 10, Starten og Punkt 25, Radiokommunikation. Den fulde ordlyd, til hjælp for andre baneledere og kapsejladsarrangører kan hentes på:
www.sejlsport.dk

Du kan læse artiklen i sin fulde længe i seneste nummer af BådNyt.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader