Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Visione 3.1 under Big Boat i år. Foto: Troels Lykke

Hvem: Per Weiskvist - Hvorfor: Fordi han igen vinder med Ker 11.3

Per Weiskvist købte båden i år i Cowes i England, for en halv million kroner og det har vist sig at være et super køb, viser resultatlisten. Portræt af manden og båden.

Af Troels Lykke |

Som direktør for Bilcenter Fyn, skifter Per Weiskvist sin bil ud hver tredje måned, helt så hyppigt går det dog ikke med bådskift.

Her er det ’kun’ cirka hvert andet år, at den 48-årige sejler skifter sin båd ud. Sådan har det været siden 1986, hvor han købte sin første båd, motorbåden Havdrup 26.

Per Weiskvist startede med at sejle motorbåd med sin far i Svendborg, hvor han er født. Men på de tolv både, han har købt på 26 år, er det imidlertid kun blevet til to motorbåde i alt.

Det er sejlbåde, der trækker mest i nyborgenseren, der i dag sejler for Kerteminde Sejlklub med sin toptunede 38 fods båd, Ker 11.3, der er aktuel efter den i år kom først rundt om Fyn og endda vandt efter den danske DH-handicapregel. For få dage siden vandt han også i Øhavet rundt, både som første båd i mål og overaltsejr efter DH.

150.000 kr. ned i pris

Per Weiskvist købte båden i år i Cowes i England, for en halv million kroner, selvom den var sat til salg for 650.000. kroner.

- Men priserne for hurtige både er raslet ned og jeg kunne betale med det samme, fortæller Per Weiskvist om den sporty båd, hvor der i den mørke kahyt, kun er to rørkøjer, et køleskab, et navigationsbord, et toilet ude i siden, uden dør foran, og en synlig, stor T-ramme i let kompositmateriale. En let T-ramme, hvor køl og rig fæstnes og gør båden stiv og hurtig.

Det skriver BådNyt på gaden i serien Mig og min båd, som minbaad.dk leverer hver måned til Danmarks mest læste bådblad.

Høj kølprocent

Den britiske racer, der kom frem i 2001, har moderne bulbkøl og den er tung for kølprocenten er over 50. Instruktøren Jason Ker har med andre ord, gået efter en hurtig båd, da Ker 11.3 tåler meget sejlareal, placeret på en høj kulfibermast, der styres uden irriterende bagstag.

Og Ker 11.3 er hurtig, således har den, efter handicap-regler, vundet den berømte havkapsejlads Sydney – Hobart i 2008 og 2009. Båden er imidlertid noget svær at få til at sejle stærkt, kan man læse på en test lavet af Mad for Sailing. Og det bekræfter Per Weiskvist overfor BÅDNYT.

-Den er virkelig svær at styre, hvis man ikke er koncentreret mister man hurtigt 0,3 knobs fart eller man risikerer at sejle 2-3 grader for lavt til vinden.

Per Weiskvist er til daglig chef for Bilcenter Fyn.

Uden søvn Fyn Rundt

Det var derfor en lang Classic Fyn Rundt, når båden skulle styres på skift mellem Per Weiskvist og Kim Haugaard. Faktisk var spændingen så stor, så ingen af de ni sejlere om bord, var nede og sove i kahytten under den 21 timer og 21 minutter lange sejlads i år, hvor båden var første kølbåd i mål og samtidig vandt efter DH-reglen, hvilket er noget af en bedrift.

BÅDNYT så holdet lave en perfekt luvstart i Kerteminde, hvor de samtidig luffede andre både forbi luv mærke og allerede ved første krydsmærke førte Kerteminde-holdet. Siden gik det rigtigt godt.

-Vi sejlede fra en 47 fods Essex Girl og den skulle have slået os med en time for at vinde efter DH-reglen, men vi slog den men kunne se dem under hele sejladsen, men vi stak af da vi sejlede ind i Lillebælt, de gik på Fyn-siden, hvor vi valgte at gå på Jyllands-siden i mindre modstrøm og det gav et forspring til os. Vi kender trods alt området og det var 21. gang, at jeg sejlede kapsejlads Fyn rundt, så det var en fed fornemmelse at vinde på den måde og det var et af vores mål i år, siger Per Weiskvist.

Lærte af verdenseliten

Han startede med kapsejlads i en sen alder, men holdet, der før sejlede i en ILC 40, har formået at udvikle sig, ikke mindst efter at de fik nogle af verdens allerbedste havkapsejlere om bord, Jens Dolmer og Bouwe Bekking.

-Vi fik dem med til en weekendkapsejlads og vi vandt alle fem sejladser, selv Swan 45 og Farr 40 sejlede vi fra. De to lærte os at der skal være ro på en båd og at man skal se frem i sejladsen og holde øje med strøm, vind og konkurrenter, så vi fik fri vind. De lærte os også hvordan vi fik de sidste 10-12 procent ud af båd og mandskab så man sejler hurtigere, siger Weiskvist, der har overvejet af få en af dem om bord igen på den nye båd, selvom det koster nogle tusinde kroner.

Gaster skal være selvkørende

Til dagligt er Per Weiskvist leder for 80 ansatte og det han lærer om ledelse på båden bruger han i firmaet og omvendt.

-Jeg skal få folk til at yde en god præstation og fortælle dem, at de har en vigtig post for uden dem kører holdet ikke, så jeg har tillid til at de løser opgaverne og er selvkørende. Vi kæmper for at der er god ro og orden på båden, det arbejder vi hen imod, siger Per Weiskvist og griner højt.
Weiskvists hurtige både kaldes Visione og det navn blev født under Maxi Rolex Cup, hvor han ved et tilfælde var gast på en 180 fods båd, Adele, i Middelhavet i 2002.

Læs hele interviewet i BådNyt.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader