Københavns Nordhavn – igen en svipser?
Der har været meget debat om udvidelsen af Nordhavnsområdet. En af vores læsere fra Østerbro i København, Anders Dylov, har gjort sig nogle dystre tanker om byudvidelsen.
I et nyhedsbrev som By og Havn udsendte d. 22. februar, er opfyldningen af området nordøst for Nordhavn begyndt.
I alt skal der læsses 18.000 tons eller 10 milloner kubikmeter jord ud i Øresund, for at lægge fundamentet til den nye bydel, der i størrelse andrager 1 mio. m2 eller 100 hektar.
Forurenet jord
Opfyldningen kommer til at rumme både ren jord og et nyt depot til forurenet jord på hhv. 4 mio. m3 og 6 mio. m3, står der endvidere i nyhedsbrevet.
Faktum er, at tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen, ny developer og direktør for By og Havn, har fundet alle de gode argumenter frem i mangel på plads til al den jord der graves op i forbindelse med blandt andet Metro byggeriet – Vi hælder det blot ud i vandet, bygger nye luksusejendomme på det og så er det hele er derved finansieret flere gange!
Jeg ved ikke om det er den absolut bedste idé, for al den jord kan da ikke være helt ren og OK? Ganske vist skal jorden i depoter, men det bliver den vel ikke renere af?
Misforstå mig ret, jeg har ikke noget imod cityring tværtimod, men miljøet er vist igen den store taber.
Hvad skal København bruges til?
Opfyldningen sker blandt andet for at skabe plads til en 1.100 meter lang krydstogtskaj, hedder det også i nyhedsbrevet, der fra sæsonen 2013 giver plads til tre store krydstogtskibe af gangen.
Det er tankevækkende, at det først og fremmest er krydstogtkajen der fokuseres på, og den der skal bygges først.
Interessant er det også, at det er den samme Jens Kramer Mikkelsen, som i sin tid som overborgmester i København, ved en sindrig manøvre fik solgt havnearealerne i København til højestbydende, og fik plastret Kalvebod Brygge til med erhvervsbyggeri.
Midtermolen ved Langelinje og Kalkbrænderihavnen gik heller ikke ram forbi, og er i dag en ødemark med tomme bassiner, der burde summe af maritimt liv og husbåde.
Nu rummer områderne boligbyggeri til milloner uden beboelsespligt, og kontorejendomme, der effektivt spærrer københavnernes udsigt og adgang til vandet.
Giv os havnen tilbage
Vi vil hellere høre mere om, hvad man har tænkt sig med hensyn til boliger, lystbådehavne og hensynet til københavnernes ret til deres egen havn. Og ikke om flyvske By og Havn-projekter som f.eks en motorvejsbro med fire spor tværs over Svanemøllehavnen! Den er droppet, men ideen var syg!
Det bliver spændende at se, om Københavns Kommune kan holde By og Havn og ikke mindst Jens Kramer Mikkelsen i ørerne, så tragedien ikke gentager sig.
For er det ikke snart på tide, at diskussionen om København og havnens brug og fremtid bliver styret af andre hensyn end de, der tages til kapitalinteresser og pingers lyst til at sætte deres (grimme) aftryk på en af Nordeuropas iøvrigt dejligste byer.
Med almindelig skepsis og sejlerhilsen
Anders Dylov
Følg med i Nordhavns projektet her, og har du et indlæg eller en kommentar om emnet så send det til os på katrine@minbaad.dk