Gå til hoved-indhold
Sådan kommer hun til at se ud, Luffe 3.6. Tegning: Luffe YachtsKort Nyt
Sådan kommer hun til at se ud, Luffe 3.6. Tegning: Luffe Yachts

Ny Luffe 3.6 klar i 2013 - smal hurtigsejler

Søsat og sejlklar i Kolding havn koster Luffe 3.6 1,65 mio. kr. Læs om hvad du får for pengene. Konstruktør Oluf Jørgensen har ordet.

Af Troels Lykke |

Næste år har Luffe Yachts 40 års jubilæum og det fejres med en båd i en populær størrelse, nemlig en Luffe 3.6 på 11 meter.

- Konceptet har fra idestadiet har været at konstruere en yacht med rene æstetiske linier, som er nem, sikker og bekvem at sejle. Det fortæller Oluf Jørgensen fra Luffe Yachts ved Kolding.

Han fortæller her om den nye Luffe 3.6:

Sejlads skal ikke være en kamp, men derimod en fornøjelse. Luffe 3.6 er en yacht, der med lethed håndteres under alle vejrforhold og i alle situationer.

Konstruktørens mangeårige erfaring indenfor sejlsport og bådebyggeri er her kommet til udtryk i en hurtig performance cruiser, der kan sejles af den lille besætning.

Moderne skroglinjer
Det har været målet for konstruktøren at konstruere en båd af høj kvalitet med moderne skroglinier. Ligeledes har det været vigtigt at sikre et langtidsholdbart design. I det følgende beskrives bådens opbygning nærmere. 

Vakuumstøbt i epoxy
Skroget er fremstillet af vakuumstøbt epoxy armeret med glasfiber, hvorved opnås en båd af ekstrem stor styrke og stivhed og dermed lang holdbarhed. Endvidere får man en båd uden risiko for osmose, glasfiberpest. 

Der er anvendt bi-aksiale glasfiber måtter, som er lagt, i op til 25 lag, hvor der er mest brug for styrke ved røstjern og bundrammen.

Isolering af skroget er udført med balsatræ, og ved vakuumstøbningen er epoxyen trængt helt igennem balsatræet, så fugtindtrængning undgås.

Centerløft

I skroget er indstøbt en galvaniseret stålramme med centerløft, således at løftestroppers mærker på fribordet undgås ved søsætning og optagning.

Stålrammen sikrer en korrekt udligning af trykket fra mast og rig, ligesom kølen er befæstet heri med gennemgående kølbolte. En sikker og robust konstruktion. Det fortæller Oluf Jørgensen.

Vi går udfra at den nye båd også har Jefas super rorsystem, som Luffe-bådene plejer at bruge.

Data
LOA 11.00 m
LWL 10,30 m
Bredde 3,13 m
Dybde 1,90 m
Mastehøjde 16,70 m
Ståhøyde 1,87 m
Vækt 5300 kg
Ballast 1960 kg
Storseil 37 kvm
Fok 33 kvm
Selvslående 27 kvm
Gennaker 98 kvm
Code1 57 kvm

Læs hele Luffe Yachts forklaring

Motor
content-loader
content-loader
content-loader