Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Pantaenius tror ikke på at skatteministeren får et ekstra provenu ind på 39 mio. kroner ind via afgiftsforhøjelsen.

Pantaenius enig med SKAT: Ulovligt at undgå statsafgift via klub i Tyskland

Til minbaad.dk siger Gert Toft, chef for Pantaenuis i Danmark: - Desværre er det ikke så lige til at undgå kaskoafgiften via en udenlandsk klubordning, ellers ku vi selv gøre det, siger han.

Af Troels Lykke |

Vi har fornylig skrevet om Club Maritime 09 i Tyskland, hvor 50 danskere ikke betaler kaskoafgift til staten, fordi klubben ejer tre procent af båden og dermed er tysk, men overfor minbaad.dk har Skatteministeriet, der har læst om ordningen her på sitet, formuleret sig noget skeptisk om lovligheden i det.

Den 14. december skrev Skatteministeriet til minbaad.dk

- Skatteministeriet har ikke konkret taget stilling til koncepter af den omtalte art, men vurderer ikke, at der lovligt kan udlades afgiftsbetaling ved brug af sådanne koncepter. Oplysningerne i artiklen (Slip lovligt fra statsafgiften via en klub i Tyskland, red.) vil indgå i SKATs videre kontrolarbejde, siger SKATs chefkonsulent i Intern Kommunikation og Presse, Louise Markholt Sloth.

Gert Toft, chef for Pantaenius i Danmark, er virkelig træt af regeringens afgiftsforhøjelse på kaskoforsikringer, der stiger fra 1 til 1,34 procent allerede nu.

Det er ikke så lige til

Faktisk har kontoret hos Pantaenius i Skive, haft daglig telefonstorm fra utilfredse kunder, der fremover skal betale ekstra til staten. Mange er kommet med løsninger og mange har også bare luftet deres frustrationer, lyder det fra Gert Toft.

Men om at slippe for afgiften via en klub i udlandet, siger han:

- Vi tror ikke på at man kan lave en sådan ordning for danskerne. Desværre er det ikke så lige til. En ordning, som konflikter med at betale afgift, så er det min opfattelse, at det bliver underkendt af forskellige retsindstandser overfor sejlerne, for hvis det var så lige til så havde vi kopieret andre ordninger, men det går ikke jævnfør svaret fra SKAT til minbaad.dk.

Topdanmarks chef for forsikringer, Sven Holmbo, bekræfter holdningen.

- Man får ikke os med på ulovligheder med at tegne forsikringer via udlandet.

Men Gert Toft, hvad kan man gøre nu som sejler med aftiftstigningen?

- Lige nu er det bare at klappe hælene sammen og betale ved kasse 1, men man kan justere bådens forsikringsom ned efter bådens aktuelle handelsværdi, som kan være faldet de seneste år, men pas på at det er en realistisk handelsværdi, for hvis man sætter den så lavt, så kan selskabet gøre underforsikring gældende.

Og det betyder?

- Hvis du fx har en båd til en mio. kroner og den er forsiket med 800.000 kr., så er den underforsikret med 20 procent. Hvis du så har en skade på 300.000 fx, så vil selskabet udøve en erstartning på minus 20 procent, det betyder at du kun får 240.000 kr. i erstatning, siger Gert Toft.

Men hvordan reagerer sejlerne lige nu efter aftiftsstigningen?

- Kunderne er stejle, vi får opsigelser og nogle nedsætter deres sum, og nogle nøjes med ansvarsforsikringer. Jamen, folk spræller med arme og ben, vi har haft telefonstorm med en masse vrede sejlere.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader