Niels Jeppesen fortæller om ny 60 fods cruiser X6
- X6 er en båd, der har alle X generne på plads. Det er X-Yachts første i en potential ny serie af super moderne komfortable cruisers, siger designer Niels Jeppesen til minbaad.dk.
X6 er ikke en direkte forlængelse af Xperformance serien, idet formålet med båden ikke i samme grad som Xp serien er at kunne kombinere cruising med kapsejlads deltagelse på højt niveau, men i kraft af anvendelsen af samme byggeteknologi gør den uovertruffen i relation til sejlegenskaber, i forhold til “de fleste” andre udbydere til dette marked.
Det fortæller Niels Jeppesen i dag til minbaad.dk. Han fortæller videre på vores spørgsmål til ham om, hvordan den nye 60 fods båd bliver:
X6 er heller ikke en direkte forlængelse af Xcruising serien, idet formålet med båden ikke er at lave den ultimative klassisk udseende langturs cruiser, med de bedst mulige sejlegenskaber.
Skabt til jordomsejling
Det er X-Yachts første i en potential ny serie af super moderne komfortable cruisers, der bl. a. vil være velegnede til at foretage cruises i på varme såvel som på kolde egne af kloden.
I kraft af det anderledes designudtryk i forhold til både Xp og Xc, her hvor “deck house” løsningen tillader maximalt lysindfald, og i kraft af beslutningen om at tilbyde custom-indretnings varianter, detaljer og overflader såvel som indretning i cockpit (bænke/storskøde løsninger) og endeligt at tilbyde at tilpasse både køltype, dybgang såvel som sejlplan til hver kundes behov, har vi besluttet at komme med en betegnelse, som afslører, at der er tale om en ny serie.
Lavere vægt end Xc-serien
Vægten bliver ca 20 % højere end en Xp båd af samme størelse og ca 10 % lavere end en Xc i samme størelse.
Det er målet at tilbyde og levere en bådtype med uovertrufne sejlegenskaber og i en kvalitet, der fastholder X-Yachts position som hørende til toppen af performance cruising markedet.
Som det kan ses af renderingerne, vil der være mulighed for at levere X6 med alle de faciliteter, der kendetegner en super cruiser, deriblandt hydraulisk opereret “gangway” og en jet rib i agterskibets garage, ligesom X6 kan leveres med fast vindspejl, med doghouse (styrehus), med storskøde “frame”.
Vægt på 30 ton
Indretningen vil ligeledes blive tilbudt i forskellige layouts samt “finishes”. Størrelsen af X6 er, som navnet antyder, godt 60 fod, og vægten bliver ca 30 ton, afhængig af kølvariant samt øvrigt udstyr.
Endeligt salgsmateriale, inclusive tekniske specifikationer og prislister, vil foreligge i begyndesen af 2014, fortæller Niels Jeppesen.
Niels Jeppesen ses her under Xp55 test i september, udfor Årøsund. Foto: Troels Lykke