Gå til hoved-indhold
Til søredningen på Grønland og soldaterne på mission i Afrika er der kun én løsning, og den hedder HYPALON, mener Pro-Safe.Kort Nyt
Til søredningen på Grønland og soldaterne på mission i Afrika er der kun én løsning, og den hedder HYPALON, mener Pro-Safe.

BRIG-forhandler blogger om materialer til RIB

Hvilket materiale skal jeg vælge til min RIB båd? Pro-Safe direktør, Søren West fra Korsør, giver sit svar her.

Af Søren West |

2013 er skudt i gang og jeg nærmer mig 21 års jubilæum i gummibådsbranchen. For nylig fik jeg en kunde i røret der stillede mig samme spørgsmål som jeg har hørt utallige gange gennem årene:

”Hvorfor skal jeg vælge hypalon til min professionelle RIB båd?”

Umiddelbart var min første tanke at svare:

”Fordi det gør 95 % af alle verdens professionelle RIB brugere.” Men jeg kan godt se det svar er utilstrækkeligt, og jeg har derfor sat mig for at give et bedre svar her., fortæller Søren West fra Pro-Safe.

Solens stærkeste modstander
For det første blokerer hypalon effektivt for solens stråler. Her på værkstedet har vi set mange eksempler på 7-10 år gamle PU fartøjer hvor solen simpelthen har ædt dugen, vel at mærke den danske sol, der jo dårligt kan beskyldes for at være kraftig.

Det er derfor helt naturligt at RIB både til professionelt brug, som ofte udsættes for stor varme-/kuldebelastning, fremstilles med hypalon og ikke PVC eller PU der allerede ved 80 grader begynder at smelte.

Limning og reparation
Selve processen med montering og limning af komponenter er markant mere holdbar på hypalon, hvilket også giver et bedre resultat ved fremtidige reparationer.

Der findes simpelthen ikke noget materiale der er bedre at arbejde med for en gummibådsmand, særligt PU er ekstremt svært at få et godt resultat ud af ved reparationer.

Enkelte RIB producenter, gerne kinesiske, benytter PU fordi det kan svejses, det er en fordel hvis man ikke har en kontrolleret limningsproduktion.

Desværre kan ingen af disse producenter undgå at skulle lime enkelte komponenter på pontonen og til slut fast på skroget. Her går det altså ofte galt, fordi tingene ikke binder særlig godt.

Det mindsker bådens levetid og gør det ekstremt svært at udbedre eventuelle skader.

Undersøgelser viser at PU har en kraftig og slidstærk overflade der tåler mange gnidninger, ja, men er det relevant i forbindelse med ponton produktion, hvor det som oftest er fremmedlegemer der laver hul i pontonen? Nej.

Nice to have / need to have
Hypalon er en dyrere løsning, og det kan vi desværre ikke lave om på. Til gengæld kan vi se på behovet hos de danske RIB brugere, hvor de fleste netop ikke er hverdagsbrugere.

Solen i Danmark er som bekendt heller ikke den værste, og derfor vælger mange at ”nøjes” med en PVC ponton. Hvis man har en smule øje for kvalitet og produktionsteknikker, kan denne løsning absolut også anbefales - alt efter anvendelsesformål og hyppighed.

Eksempelvis er 9 ud 10 BRIG både solgt i Danmark med PVC ponton, de er stadig håndlimede og af en god kvalitet som sagtens kan klare normale maritime strabadser.

MEN til Søredningen på Grønland og soldaterne på mission i Afrika er der kun én løsning, og den hedder HYPALON.

Den føromtalte kunde var tilfreds med dette svar og valgte at købe en BRIG Falcon 570 i sort kraftig PVC. Var min snak så forgæves? Måske – men nu ved kunden da hvad det er han får.

Venlig hilsen

Søren West, direktør og gummibådsentusiast

Motor
content-loader
content-loader
content-loader